Author(s):
Santos, Alice ; Rodrigues, Liliana ; Valente, Rita
Date: 2025
Origin: Cadernos Pedagógicos
Subject(s): Transformação digital; Gestão de conteúdos digitais; Biblioteca da FMUP; ALMA; PRIMO; ALEPH; Digital transformation; Digital content management; FMUP Library
Description
The article presents the digital transformation at the Library of the Faculty of Medicine of the University of Porto (FMUP) through the analysis of the implementation of the ALMA cloud bibliographic management system, which includes the PRIMO module as a search and access interface. Adopted by all faculties at the University of Porto (UP), ALMA centralizes and automates management and cataloging processes, promoting efficient digital integration between the university's libraries. The migration to ALMA was centrally coordinated by UP, which created working groups to ensure a uniform transition between units and developed knowledge transmission programs for employees, giving them skills to use the new management modules effectively. This case study explores the practical impacts of digital innovation on daily operations and information management in university libraries. At the FMUP Library, ALMA brought significant improvements in both process efficiency and user experience, when compared to ALEPH, the system in use previously. The benefits of ALMA include greater flexibility in accessing and managing digital content, as well as more agile integration with UP systems. PRIMO, being part of ALMA, facilitates users' access to library resources and improves interaction with available services. The study highlights the positive impact of cloud solutions on information management and underscores the essential role of information professionals in adapting to this new digital ecosystem, in line with the theme of the XVIII CTDI Meeting, as well as the ease way with which users interact with PRIMO. As this was a recent implementation, it was not possible to analyse the data quantitatively, so the results presented are based on feedback received through direct contact with library users and information professionals who interact with the management system on a daily basis. Therefore, we conclude that this digital transformation has had significant effects on library teams and highlights the future potential for continuous innovations to further improve the service offered to users.
Este artigo apresenta a transformação digital (TD) na Biblioteca da Faculdade de Medicina da Universidade do Porto (FMUP) através da análise da implementação do sistema de gestão bibliográfica em nuvem ALMA, que inclui o módulo PRIMO como interface de pesquisa e acesso. Adotado por todas as faculdades da Universidade do Porto (UP), o ALMA centraliza e automatiza processos de gestão e catalogação, promovendo uma integração digital eficiente entre as bibliotecas da universidade. A migração para o ALMA foi coordenada centralmente pela UP, que criou grupos de trabalho para garantir uma transição uniforme entre as unidades e desenvolveu programas de transmissão de conhecimentos para os funcionários, conferindo-lhes capacidades para o uso dos novos módulos de gestão. Este estudo de caso explora os impactos práticos da inovação digital nas operações diárias e na gestão da informação nas bibliotecas universitárias. Na Biblioteca da FMUP, o ALMA trouxe melhorias significativas tanto na eficiência de processos como na experiência dos utilizadores, quando comparado com o ALEPH, o sistema em uso anteriormente. Dos benefícios do ALMA, destacam-se a maior flexibilidade no acesso e na gestão de conteúdos digitais, além de uma integração mais ágil com os sistemas da UP. O PRIMO, sendo parte do ALMA, facilita o acesso dos utilizadores aos recursos da biblioteca e melhora a interação com os serviços disponíveis. O estudo evidencia o impacto positivo das soluções em nuvem na gestão de informação e ressalta o papel essencial dos profissionais de informação na adaptação a este novo ecossistema digital, em linha com o tema do XVIII Encontro de CTDI, bem como a facilidade com os utilizadores interagem com o PRIMO. Tratando-se de uma implementação recente, não foi possível uma análise quantitativa dos dados, pelo que os resultados apresentados têm a sua génese no feedback recebido através do contacto direto com os utilizadores da Biblioteca e os profissionais da informação que interagem com o sistema de gestão diariamente. Assim, concluímos que essa transformação digital trouxe efeitos significativos para as equipas das bibliotecas e destacamos o potencial futuro de inovações contínuas para aprimorar ainda mais o serviço oferecido aos utilizadores.