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Is empathy the "brain of the operation" in organizations?

Author(s): Costa, Inês

Date: 2025

Origin: The Trends Hub

Subject(s): Empatia; Emoção; Liderança; Equipa; Gestão; Empathy; Emotion; Leadership; Team; Management


Description

Nowadays, empathy is an overly saturated term. We often hear about the importance of being empathetic, but we do not always know how to practice it. This article presents a critical analysis of the concept of empathy and its different forms, drawing on studies conducted by qualified authors in the field of psychology. Additionally, this literary composition explores the concept of “compassion fatigue,” the impact of empathy on organizational success, and how an organizational leader can manage this skill to benefit both the business and the well-being of employees.

Nos dias de hoje, empatia é um termo bastante saturado. Muito se ouve falar sobre ser empático, mas nem sempre sabemos como o ser. O presente artigo expõe uma análise crítica sobre o conceito de empatia e os diferentes formatos que este apresenta, recorrendo a estudos feitos por autores qualificados da área da psicologia. Está ainda presente nesta composição literária, o conceito de “fadiga da compaixão”, o impacto que a empatia pode ter no sucesso das organizações e de que forma um líder organizacional pode gerir esta aptidão em prol do seu negócio e do bem-estar dos seus colaboradores.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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