Author(s): Silva, Joana
Date: 2025
Origin: The Trends Hub
Subject(s): Música; Publicidade; Comunicação; Emoção; Memória; Consumo; Music; Advertising; Communication; Emotion; Memory; Consume
Author(s): Silva, Joana
Date: 2025
Origin: The Trends Hub
Subject(s): Música; Publicidade; Comunicação; Emoção; Memória; Consumo; Music; Advertising; Communication; Emotion; Memory; Consume
Music has several powers, among them the best known, its influence on emotions and its association with memories. However, it is also a strategic form of communication and a bridge to manipulate consumer behavior. This article analyses how music constitutes a communication element, taking into account its role in buildinseg brand identity and in remembering advertising messages. The methodology is bad on the review of the literature on music, communication and consumer psychology, using iconic campaigns such as Dacia Duster, Hellmann’s, Pingo Doce, and Pepsi, to investigate the influence of music on purchase intention. The study explores how brands take advantage of music’s ability to capture attention and evoke emotions to reinforce their identity and highlights the importance of combining music with advertising messages.
A música tem vários poderes, entre eles os mais conhecidos, como a influência que tem nas emoções e estar associada a memórias. Contudo, é também uma forma estratégica de comunicação e uma ponte para manipular o comportamento do consumidor. Neste artigo é analisada a forma como a música constitui um elemento comunicacional, tendo em vista, o seu papel na construção de identidade das marcas e na lembrança de mensagens publicitárias. A metodologia é baseada na revisão da literatura sobre música, comunicação e psicologia do consumidor, utilizando campanhas icónicas com a da Dacia Duster, Hellmann’s, Pingo Doce, e Pepsi, para investigar a influência da música na sua intenção de compra. O estudo explora como as marcas se aproveitam da capacidade da música de captar atenção e evocar emoções, para reforçar a sua identidade e destaca a importância da combinação da música com a mensagem publicitária.