Document details

CULTURAL INTELLIGENCE AND PEDAGOGICAL INNOVATION: TRAINING TEACHERS FOR INTERCULTURAL LEARNING ENVIRONMENTS IN HIGHER EDUCATION

Author(s): Martinho, Ana ; Salazar, Helena ; Tulekian, Isabelle ; Carvalho, Paula ; Peres, Paula

Date: 2025

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Inteligência Cultural; internacionalização do ensino superior; Inovação pedagógica; Educação intercultural; Aprendizagem Inclusiva; Inteligencia cultural; internacionalización de la enseñanza superior; innovación pedagógica; aprendizaje inclusivo; educación intercultural; Cultural Intelligence; Internationalisation of Higher Education; Pedagogical Innovation; Inclusive Learning; Intercultural Education


Description

In a context of growing internationalisation of Higher Education Institutions, it is becoming increasingly urgent to train teachers to deal with the challenges of multicultural pedagogical environments, particularly with regard to adapting curricula and pedagogical approaches. Recognising that culture is a key element in building trust, fostering innovation and developing more effective learning environments, this paper advocates the importance of situated learning that promotes joint reflection between teachers and students, as a basis for co-creating truly intercultural teaching contexts. This paper is based on the European project Cult@Intel, which aims to empower higher education teachers to boost students' academic success by promoting cultural awareness and the internationalisation of teaching. Through the development of Cultural Intelligence – perceived as the ability to adapt and interact effectively in diverse cultural contexts (be they national, ethnic and organisational) – a proposal is put forward to rethink teaching practices, making them more inclusive and sensitive to the different cultural backgrounds of student communities. Openness to difference, intercultural dialogue and a predisposition to change are highlighted as central elements of this macro-competence, which is essential for pedagogical innovation in contemporary higher education.

En un contexto de creciente internacionalización de las instituciones de enseñanza superior, resulta cada vez más urgente formar a los profesores para que puedan hacer frente a los retos que plantean los entornos pedagógicos multiculturales, especialmente en lo que se refiere a la adaptación de los planes de estudio y los enfoques pedagógicos. Reconociendo que la cultura es un elemento clave para generar confianza, fomentar la innovación y desarrollar entornos de aprendizaje más eficaces, este documento defiende la importancia de un aprendizaje situado que promueva la reflexión conjunta entre profesores y estudiantes, como base para la cocreación de contextos de enseñanza verdaderamente interculturales. Este artículo se basa en el proyecto europeo Cult@Intel, cuyo objetivo es capacitar a los profesores de enseñanza superior para que impulsen el éxito académico de los estudiantes fomentando la conciencia cultural y la internacionalización de la enseñanza. A través del desarrollo de la Inteligencia Cultural -entendida como la capacidad de adaptarse e interactuar eficazmente en contextos culturales diversos (nacionales, étnicos y organizativos)- se propone repensar las prácticas docentes, haciéndolas más inclusivas y sensibles a los diferentes orígenes culturales de las comunidades estudiantiles. La apertura a la diferencia, el diálogo intercultural y la predisposición al cambio se destacan como elementos centrales de esta macrocompetencia, esencial para la innovación pedagógica en la enseñanza superior contemporánea.

Num contexto de crescente internacionalização das Instituições de Ensino Superior, torna-se cada vez mais urgente capacitar docentes para lidar com os desafios de ambientes pedagógicos multiculturais, nomeadamente no que respeita à adaptação de currículos e abordagens pedagógicas. Reconhecendo que a cultura é um elemento-chave para construir confiança, fomentar a inovação e desenvolver ambientes de aprendizagem mais eficazes, este trabalho defende a importância de aprendizagens situadas que promovam a reflexão conjunta de docentes e estudantes, como base para a co-criação de contextos de ensino verdadeiramente interculturais. Esta comunicação baseia-se no projeto europeu Cult@Intel, que visa capacitar docentes do Ensino Superior para impulsionar o sucesso académico dos e das estudantes, através da promoção da consciência cultural e da internacionalização do ensino. Através do desenvolvimento da Inteligência Cultural — entendida como a capacidade de se adaptar e interagir eficazmente em contextos culturais diversos (nacionais, étnicos e organizacionais) — propõe-se repensar práticas pedagógicas, tornando-as mais inclusivas e sensíveis às diferentes origens culturais das comunidades estudantis. A abertura à diferença, o diálogo intercultural e a predisposição para a mudança são destacados como elementos centrais desta macrocompetência, essencial para a inovação pedagógica no Ensino Superior contemporâneo.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents