Document details

GAMIBOT: A GAMIFIED EDUCATIONAL CHATBOT INTEGRATED INTO MOODLE FOR PERSONALIZED LEARNING SUPPORT

Author(s): Moreira, Miguela ; Paiva, José ; Pinto, Mário ; Queirós, Ricardo

Date: 2025

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Inteligência Artificial; Gamificação; Chatbot Educativo; Moodle; Ensino Superior; Artificial Intelligence; Gamification; Educational Chatbot; Moodle; Higher Education; Inteligencia Artificial; Gamificación; Chatbot Educativo; Moodle; Educación Superior


Description

The combination of Artificial Intelligence (AI) and gamification emerges as an innovative approach to enhance both effectiveness and motivation in the educational process. This paper presents Gamibot, a gamified educational chatbot designed to integrate with the Moodle platform and support higher education students. Gamibot leverages large language models (LLMs) to provide personalized interactions, including features such as answering questions, generating adaptive quizzes, and summarizing content, with optional text-to-speech capabilities. The system’s gamification layer includes mechanics such as points, badges, levels, and usage statistics, aiming to foster continuous student engagement. Gamibot’s architecture was designed to ensure cross-platform compatibility, applicability across different subjects, data security, and scalability. This article describes the architecture, implementation, and evaluation of Gamibot, including an analysis of the state of the art in LLMs, chatbot development platforms, gamification frameworks, and LMS integration mechanisms. The evaluation was based on usability and performance testing, with results indicating positive user acceptance, particularly regarding pedagogical usefulness and a motivating interface. This study reinforces the potential of generative AI combined with gamification as a support tool in higher education, highlighting future directions to its expansion and customization.

La combinación de la Inteligencia Artificial (IA) y la gamificación surge como un enfoque innovador para mejorar tanto la eficacia como la motivación en los procesos educativos. Este artículo presenta Gamibot, un chatbot educativo gamificado diseñado para integrarse en la plataforma Moodle y brindar apoyo a los estudiantes de educación superior. Gamibot aprovecha los modelos de lenguaje de gran tamaño (LLM) para ofrecer interacciones personalizadas, incluyendo funcionalidades como la respuesta a preguntas, la generación de cuestionarios adaptativos y la síntesis de contenidos, con la posibilidad de incorporar capacidades de texto a voz. La capa de gamificación del sistema incluye mecánicas como puntos, insignias, niveles y estadísticas de uso, con el objetivo de fomentar el compromiso continuo de los estudiantes. La arquitectura de Gamibot fue diseñada para garantizar la compatibilidad multiplataforma, la aplicabilidad en diferentes asignaturas, la seguridad de los datos y la escalabilidad. Este artículo describe la arquitectura, la implementación y la evaluación de Gamibot, incluyendo un análisis del estado del arte en LLM, plataformas de desarrollo de chatbots, marcos de gamificación y mecanismos de integración en entornos virtuales de aprendizaje (LMS). La evaluación se basó en pruebas de usabilidad y rendimiento, cuyos resultados indican una aceptación positiva por parte de los usuarios, destacando especialmente su utilidad pedagógica y una interfaz motivadora. Este estudio refuerza el potencial de la IA generativa combinada con la gamificación como herramienta de apoyo en la educación superior, señalando además posibles líneas de expansión y personalización futura.

A combinação entre Inteligência Artificial (IA) e gamificação apresenta-se como uma abordagem inovadora para aumentar a eficácia e a motivação no processo educativo. Este artigo apresenta o Gamibot, um chatbot educativo gamificado, concebido para integrar a plataforma Moodle e apoiar estudantes do ensino superior. O Gamibot recorre a modelos de linguagem de grande escala (LLMs) para proporcionar interações personalizadas, incluindo funcionalidades como esclarecimento de dúvidas, criação de quizzes adaptativos, e sumarização de conteúdos, com possibilidade de leitura automática. A camada gamificada do sistema baseia-se em mecânicas como pontos, badges, níveis e estatísticas de utilização, com o objetivo de promover o envolvimento contínuo dos estudantes. A arquitetura do Gamibot foi desenhada para garantir compatibilidade multiplataforma, aplicabilidade em diferentes disciplinas, segurança de dados e escalabilidade. Este artigo descreve a arquitetura, implementação, e avaliação do Gamibot, incluindo uma análise do estado da arte em LLMs, plataformas de criação de chatbots, frameworks de gamificação e mecanismos de integração com LMS. A avaliação foi realizada com base em testes de usabilidade e desempenho, tendo os resultados indicado uma aceitação positiva por parte dos utilizadores, especialmente quanto à utilidade pedagógica e à interface motivadora. Este estudo reforça o potencial da IA generativa aliada à gamificação como ferramenta de apoio ao ensino superior, destacando direções futuras para a sua expansão e personalização.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents