Author(s):
Santos, Daniel ; Castelhano, Maria ; Pedrosa, Daniela ; Morgado, Leonel
Date: 2025
Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning
Subject(s): Realidade Virtual Imersiva; Design Instrucional; AECT; REVEALING; Realidad Virtual Inmersiva; Diseño Instruccional; AECT; REVEALING; Immersive Virtual Reality; Instructional Design; AECT; REVEALING
Description
With the evolution of Virtual Reality (VR), it is recommended that educators and instructional designers rethink their approaches to maximize the educational benefits of immersive environments. Instructional Design (ID) applied to VR with the use of headsets allows for reflection on educational strategies, user experience, and technological potential. Within the scope of the REVEALING – REalisation of Virtual rEality LearnING Environments project, pilot classes in Higher Education were conducted using immersive Virtual Reality (iVR), based on Merrill’s principles and pedagogical objectives aligned with Bloom’s Taxonomy. This paper presents an analysis of lesson plans (n=4) according to the Association for Educational Communications and Technology (AECT) guidelines to assess their adequacy. The results showed that, although the analyzed lesson plans incorporate ID principles, significant gaps remain regarding alignment with AECT guidelines, particularly in terms of design evaluation, personalization of learning, user preparation, and the inclusion of reflective moments. It is concluded that the application of iVR in Higher Education requires a more systematic, evidence-based, and student-centered approach, with the rigorous adoption of AECT standards adapted to the pedagogical specificities of immersive learning.
Con la evolución de la Realidad Virtual (RV), se recomienda que los educadores y diseñadores instruccionales replanteen sus enfoques para potenciar los beneficios educativos de los entornos inmersivos. El Diseño Instruccional (DI) aplicado a la RV, mediante el uso de visores, permite reflexionar sobre las estrategias educativas, la experiencia del usuario y las potencialidades tecnológicas. En el marco del proyecto REVEALING – REalisation of Virtual rEality LearnING Environments, se llevaron a cabo clases piloto en la Educación Superior utilizando Realidad Virtual inmersiva (iVR), basadas en los principios de Merrill y en los objetivos pedagógicos definidos según la Taxonomía de Bloom. En este trabajo se presenta un análisis de las planificaciones de clase (n=4) conforme a las directrices de la Association for Educational Communications and Technology (AECT) para evaluar su adecuación. Los resultados mostraron que, si bien las planificaciones analizadas integran principios de DI, persisten lagunas significativas en cuanto a su alineación con las directrices de la AECT, especialmente en lo que respecta a la evaluación del diseño, la personalización del aprendizaje, la preparación de los usuarios y la incorporación de momentos de reflexión. Se concluye que la aplicación de la iVR en la Educación Superior requiere un enfoque más sistemático, fundamentado y centrado en el estudiante, recomendándose la adopción rigurosa de los estándares de la AECT, adaptados a las especificidades pedagógicas de la inmersión.
Com a evolução da Realidade Virtual (RV), recomenda-se que educadores e designers instrucionais reformulem as suas abordagens para potenciar os benefícios educativos de ambientes imersivos. O Design Instrucional (DI) aplicado à RV, com o uso de headsets, permite refletir sobre estratégias educativas, a experiência do utilizador e as potencialidades tecnológicas. No projeto REVEALING – REalisation of Virtual rEality LearnING Environments, foram realizados pilotos de aulas do Ensino Superior com a utilização da Realidade Virtual imersiva (iVR) no Ensino Superior baseadas nos princípios de Merrill e os objetivos pedagógicos segundo a Taxonomia de Bloom. Neste trabalho, apresenta-se a análise às planificações de aulas (n=4) de acordo com as diretrizes de Association for Educational Communications and Technology (AECT) para verificar a sua adequabilidade. Os resultados evidenciaram que, embora as planificações analisadas integrem princípios de DI, subsistem lacunas significativas no alinhamento com as diretrizes da AECT, especialmente no que respeita à avaliação do design, personalização da aprendizagem, preparação dos utilizadores e incorporação de momentos de reflexão. Conclui-se que a aplicação da iVR no Ensino Superior exige uma abordagem mais sistemática, fundamentada e centrada no estudante, sendo recomendada a adoção rigorosa dos padrões da AECT adaptados às especificidades pedagógicas da imersão.