Autor(es): Fresta, Mário Jorge ; Ferreira, Maria Amélia ; Delgado, António Pedro ; Sambo, Maria Rosário ; Torgal, Jorge ; Sidat, Mohsin ; Ferrinho, Paulo
Data: 2018
Origem: Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical
Autor(es): Fresta, Mário Jorge ; Ferreira, Maria Amélia ; Delgado, António Pedro ; Sambo, Maria Rosário ; Torgal, Jorge ; Sidat, Mohsin ; Ferrinho, Paulo
Data: 2018
Origem: Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical
Given the strong growth of medical education initiatives in African Member States of the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP) and considering the increased cooperation in medical education, it is justified under the Strategic Plan for Cooperation in Health (PECS) of the CPLP, to think this cooperation in a triangular, southnorth- south approach, coordinating the initiatives in a framework of priorities discussed and defined collectively. The networks created to coordinate other cooperation activities under the PECS point a way forward. With a history of attempts to create intervention networks in medical education, with the experience gained, we argue in this article that actors actively involved in development cooperation of medical education should strive to establish a Cooperation Network on Medical Education of the CPLP in conjunction with other initiatives implemented in the Portuguese-speaking States, such as cooperation initiatives by the USA and Cuba.
Perante o forte crescimento de inciativas de educação médica nos Estados africanos membros da Comunidade de Países de Língua Portuguesa e uma crescente cooperação no ensino médico, justifica-se que, no âmbito do Plano Estratégico de Cooperação em Saúde (PECS) da CPLP, se pense esta cooperação numa abordagem triangular, sul-norte-sul, coordenando as iniciativas num quadro de prioridades discutido e definido colegialmente. As redes criadas para coordenar outras atividades de cooperação no âmbito do PECS apontam um possível caminho. Com história prévia de tentativas de criação de redes de intervenção na educação médica, com a experiência já adquirida, defendemos neste artigo que os atores ativamente envolvidos em cooperação para o desenvolvimento do ensino médico se esforcem para estabelecer uma Rede de Cooperação em Ensino Médico (RECOEM) da CPLP em articulação com outras iniciativas implantadas nos Estados de língua oficial portuguesa, como as cooperações norte-americana e cubana.