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Sports adaptation to competition in Portuguese athletes: The role of cognitive appraisal

Autor(es): Nogueira, José Miguel ; Gomes, Rui

Data: 2025

Origem: Análise Psicológica

Assunto(s): Cognitive appraisal, Stress adaptation, Coping, Coping effectiveness, Emotions.; Avaliação cognitiva, Adaptação ao stress, Coping, Eficácia do coping, Emoções.


Descrição

Abstract: This study analyses the role of cognitive appraisal processes in the adaptation to a stressful situation, providing indications about emotions, coping, and coping effectiveness. The study includes 229 male athletes (59.8%) and 154 female athletes (40.2%), with ages between 14 and 37 years old (M = 22.85; SD = 5.35) divided between individual (n = 157; 41%) and team sports (n = 226; 59%). The evaluation protocol included cognitive appraisal, emotions, and coping measures. The main results were: (a) challenge, coping, and control perceptions were related to positive emotions, attribution of beneficial effects to negative emotions, and use of active problem solving; and (b) threat perception was related to anxiety and other negative emotions. In conclusion, this study shows that more adaptive patterns of primary (high challenge and low threat perceptions) and secondary (high coping and control perceptions) cognitive appraisals correspond to a higher tendency to adapt positively to stressful events.

Resumo: Este estudo analisa o papel dos processos de avaliação cognitiva na adaptação a uma situação de stress, fornecendo indicações sobre emoções, coping e eficácia do coping. A amostra inclui 229 atletas do sexo masculino (59,8%) e 154 do sexo feminino (40,2%), com idades entre os 14 e os 37 anos (M = 22,85; DP = 5,35), distribuídos entre modalidades individuais (n = 157; 41%) e coletivas (n = 226; 59%). O protocolo de avaliação incluiu medidas de avaliação cognitiva, emoções e estratégias de coping. Os principais resultados foram: (a) perceções de desafio, coping e controlo estiveram associadas a emoções positivas, atribuição de efeitos benéficos às emoções negativas e utilização de estratégias ativas de resolução de problemas; e (b) a perceção de ameaça esteve associada à ansiedade e a outras emoções negativas. Em conclusão, este estudo mostra que padrões mais adaptativos de avaliação cognitiva primária (perceção elevada de desafio e baixa de ameaça) e secundária (perceções elevadas de coping e controlo) correspondem a uma maior tendência para uma adaptação positiva a eventos stressantes.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Inglês
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