Author(s): Oliveira, Sergiano Guerra ; Calejon, Laura Marisa Carnielo
Date: 2016
Origin: Oasisbr
Subject(s): Torre de Hanói; Função Exponencial; Progressão Geométrica; Ensino; Tower of Hanoi; Exponential Function; Geometric Progression; Education
Author(s): Oliveira, Sergiano Guerra ; Calejon, Laura Marisa Carnielo
Date: 2016
Origin: Oasisbr
Subject(s): Torre de Hanói; Função Exponencial; Progressão Geométrica; Ensino; Tower of Hanoi; Exponential Function; Geometric Progression; Education
The first version of reflection in this article was presented at the XII National Meeting of Mathematics Education, becoming the effort to find ways to make teaching more attractive of math content and teaching these more efficient contente. National and international evaluation has shown the difficulties of elementary school students and high school in mathematics and disgust they provoke contente. Using the Tower of Hanoi for mathematics concepts of education is justified by the fact the game and own characteristics, properties and specific rules, can contribute significantly to the learning of said content. Games and other resources that involve technology show up as important aids for the teacher in the organization of teaching contexts. Mathematics education has shown the need to rethink the teaching conditions of mathematical content so that students can make these resources, efficient tools in the management of life. Thus, the article aims to demonstrate the possibilities that this feature provides for the math teaching content conveyed in high school.
A primeira versão da reflexão contida neste artigo foi apresentada no XII Encontro nacional de Educação Matemática, constituindo-se no esforço de encontrar caminhos para tornar o ensino dos conteúdos da matemática mais atraentes e o ensino destes conteúdos mais eficiente. A avaliação nacional e internacional tem demonstrado as dificuldades dos alunos do ensino fundamental e ensino médio em relação à matemática e a aversão que estes conteúdos provocam. A utilização da Torre de Hanói para o ensino de conceitos da Matemática justifica-se pelo fato do jogo e possuir características, propriedades e regras específicas, capazes de contribuir significativamente para o aprendizado dos conteúdos mencionados. Os jogos e outros recursos que envolvem tecnologia mostram-se como auxiliares importantes para o professor na organização de contextos de ensino. A educação matemática tem demonstrado a necessidade de repensar as condições de ensino dos conteúdos matemáticos de modo que os alunos possam fazer destes recursos, instrumentos eficientes no manejo da vida. Assim, o artigo objetiva demonstrar as possibilidades que este recurso oferece para o ensino de conteúdos da Matemática veiculados no Ensino Médio, sugerindo uma sequência didática que envolve conceitos como Função Exponencial e Progressão Geométrica.