Author(s):
Fonseca, Luan dos Santos ; Pinto , Murilo Correzola ; Costa , Josielma dos Santos ; Carvalho, Beatriz Correia ; Santos, José Cleyton de Oliveira ; Ferreira, Laíse Luemmy de Lima ; Araújo, Marcelo Santos de ; Santos, Rafael Nascimento ; Carvalho, Bruno Correia ; Santana, Karla Yasmim de Andrade ; Schott, Márcia ; Jardim, Renata
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Promoção da saúde; Educação Infantil; Empoderamento para a Saúde; Planejamento participativo.; Promoción de la Salud; Crianza del Niño; Empoderamiento para la Salud; Planificación participativa.; Health promotion; Child rearing; Empowerment for health; Participative planning.
Description
The Unified Health System (SUS) serves the population based on the principles of universality, integrality and equality. Therefore, Health Promotion (HP) actions, as a process of empowering the community to act upon the improvement of their quality of life, are extremely important for the consolidation of SUS. Hence, this study aims to report the experience of health students, from the Federal University of Sergipe, in the application of an instrument of popular mobilization (Bambu Method), with a focus on HP, carried out with children (from 5 to 8 years old), in a school at the countryside of Lagarto-Sergipe, Brazil. Two workshops were held, attended by 26 children. It was observed encouragement to individual autonomy, aiming the consolidation of empowerment; and the awareness of the reality in which children are inserted. It also stimulated the awakening of local actors; altruism and the accomplishment of works for the collectivity. In conclusion, the manual collective work allowed the children the necessary cousciousness and autonomy to understand their social role and their importance as subjects that can make changes in the community. There were also positive effects on the professional health formation of the academics responsible for the project.
El Sistema Único de Salud (SUS) atiende a la población con base en los principios de universalidad, integralidad e igualdad. Por tanto, las acciones de Promoción de la Salud (PS), como proceso de formación de la comunidad para actuar en la mejora de su calidad de vida, son de suma importancia para la consolidación del SUS. En este sentido, este estudio tiene como objetivo reportar la experiencia de académicos del área de la salud, de la Universidad Federal de Sergipe, en la aplicación de un instrumento de movilización popular (Método Bambu), con enfoque en PS, realizado con el público infantil (de 5 a 8 años), en una escuela del interior del municipio de Lagarto-Sergipe, Brasil. Se realizaron dos talleres con la participación de 26 niños. Se incentivó la autonomía individual, con un enfoque en la consolidación del empoderamiento; comprensión; reflexionar sobre la realidad en la que se insertan los niños; despertar de los actores locales; altruismo y trabajo para la comunidad. Se concluyó que el trabajo colectivo y participativo permitió a los niños tomar conciencia de su rol social y su relevancia como sujetos que pueden generar cambios en la comunidad. También hubo efectos positivos en la formación profesional en salud de los académicos responsables del proyecto.
O Sistema Único de Saúde (SUS) atende à população a partir dos princípios de universalidade, integralidade e igualdade. Portanto, ações de Promoção de Saúde (PS), como um processo de capacitação da comunidade para atuar na melhoria de sua qualidade de vida, são de extrema importância para a consolidação do SUS. Nesse sentido, este estudo tem como objetivo relatar a experiência de acadêmicos da área da saúde, da Universidade Federal de Sergipe, na aplicação de um instrumento de mobilização popular (Método Bambu), com enfoque na PS, realizado com o público infantil (de 5 a 8 anos), em uma escola no interior do município de Lagarto-Sergipe, Brasil. Foram realizadas duas oficinas com a participação de 26 crianças. Observou-se incentivo à autonomia individual, com foco na consolidação do empoderamento; à compreensão; à reflexão da realidade em que as crianças estão inseridas; despertamento de atores locais; altruísmo e realização de trabalhos para a coletividade. Concluiu-se que o trabalho coletivo e participativo possibilitou às crianças a consciência de seu papel social e sua relevância como sujeitos que podem realizar mudanças na comunidade. Evidenciou-se, também, efeitos positivos na formação profissional em saúde dos acadêmicos responsáveis pelo projeto.