Document details

Virtual conversation wheel on socioenvironmental issues for student awarenes

Author(s): Oliveira, Leilane Alves de ; Wobeto, Carmen ; Rosinke, Patrícia ; Oliveira, Julio Martinez Alves

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Conversation wheel; Critical reading; Socio-environmental issues; Teaching.; Rueda de conversación; Lectura crítica; Aspectos socioambientales; Ensenãnza.; Roda de conversa; Leitura crítica; Questões socioambientais; Ensino.


Description

The high use of pesticides in agricultural plantations to combat pests and insects can cause many damage to people's health. These practices are widely found in crops in the northern region of Mato Grosso. The aim of this study was to use Information and Communication Technologies (ICT) to sensitize students about the indiscriminate use of pesticides. This is a qualitative study. The group participating in the research was composed of five students from the São Vicente de Paula state school in the municipality of Sinop. For gathering information and constituting data, a Virtual Conversation Wheel (RCV) was developed as a teaching and learning methodology and the analysis of these questions can be classified as qualitative descriptive research. For the development of the research, four pedagogical moments were used: pre-questionnaire, virtual conversation wheel for the exhibition of ideas, explanation of the content made by the teacher, post-questionnaire. The data were collected by the teacher through the application of questionnaires and the RCV with aspects of concept evaluation and subjective aspects. Therefore, the use of RCV is a teaching and learning methodology that favors the reading of socioenvironmental issues, as students had a better argument on the subject, with more grounded concepts than initially with questions related to the use of pesticides, expanding the students' knowledge and awareness of the implications of the indiscriminate use of these products in agricultural production.

El alto uso de plaguicidas en las plantaciones agrícolas para combatir plagas e insectos puede causar muchos daños a la salud de las personas. Estas prácticas se encuentran ampliamente en los cultivos de la región norte de Mato Grosso. El objetivo de este estudio fue utilizar las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) para sensibilizar a los estudiantes sobre el uso indiscriminado de plaguicidas. Este es un estudio cualitativo. El grupo que participó en la investigación estuvo compuesto por cinco estudiantes de la escuela estatal São Vicente de Paula en el municipio de Sinop. Para la recolección de información y constitución de datos, se desarrolló una Rueda de Conversación Virtual (RCV) como metodología de enseñanza y aprendizaje y el análisis de estos temas se puede clasificar como investigación cualitativa descriptiva. Para el desarrollo de la investigación se utilizaron cuatro momentos pedagógicos: pre-cuestionario, rueda de conversación virtual para la exhibición de ideas, explicación del contenido realizada por el docente, post-cuestionario. Los datos fueron recolectados por el docente mediante la aplicación de cuestionarios y el RCV con aspectos de evaluación de conceptos y aspectos subjetivos. Así, el uso de RCV es una metodología de enseñanza y aprendizaje que favorece la lectura de temas socioambientales, ya que los estudiantes tuvieron una mejor argumentación sobre el tema, con conceptos más fundamentados que inicialmente con preguntas relacionadas con el uso de plaguicidas, ampliando el conocimiento de los estudiantes. y conciencia de las implicaciones del uso indiscriminado de estos productos en la producción agrícola.

O elevado uso de agrotóxicos nas plantações agrícolas para combater pragas e insetos podem trazer muitos prejuízos à saúde das pessoas. Essas práticas são muito encontradas em lavouras da região norte de Mato Grosso. O objetivo deste estudo foi de utilizar as Tecnologias da informação e comunicação (TIC) para sensibilizar os alunos acerca do uso indiscriminado de agrotóxicos. Trata- se de um estudo qualitativo. O grupo participante da pesquisa foi composto por cinco alunos da escola estadual São Vicente de Paula no município de Sinop. Para levantamento de informações e constituição de dados, foi elaborado uma Roda de Conversa Virtual (RCV) como metodologia de ensino e aprendizagem e a análise dessas questões pode ser classificada como pesquisa qualitativa descritiva. Para o desenvolvimento da pesquisa, foi utilizado quatro momentos pedagógicos: pré questionário, roda de conversa virtual para a exposição de ideias, explanação do conteúdo feita pela professora, pós questionário. Os dados foram coletados pela professora por meio da aplicação de questionários e a RCV com aspectos de avaliação de conceitos e aspectos subjetivos. Sendo assim, a utilização da RCV é uma metodologia de ensino e aprendizagem que favorece a leitura de questões socioambientais, pois os alunos tiveram melhor argumentação sobre a temática, com conceitos mais fundamentado do que inicialmente com às questões relacionadas ao uso de agrotóxicos, ampliando os conhecimentos e a sensibilização dos alunos sobre as implicações do uso indiscriminadamente desses produtos na produção agrícola.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents