Detalhes do Documento

Perceptions about environmental sustainability during a new Coronavirus pandemic, combined with teaching and research practices, by high school scientific initiation students: Experience report

Autor(es): Barbosa, Daniel Almeida Ferreira ; Dantas Neto, Walter Martins ; Lima, Rebeca Moraes ; Saraiva , Ana Carolina da Silva ; Ricardo, Ana Alícia Sales ; Cid, Adília Mirela ; Silva , Paulo Goberlânio de Barros ; Kurita, Lúcio Mitsuo ; Costa, Fábio Wildson Gurgel

Data: 2021

Origem: Oasisbr

Assunto(s): Educación primaria y secundaria; Talleres de trabajo; Medio ambiente y salud pública; Radiología.; Primary and secondary education; Workshops; Environment and public health; Radiology.; Educação fundamental e médio; Oficinas de trabalho; Meio ambiente e saúde pública; Radiologia.


Descrição

The aim of this study is report an experience with high school scientific initiation students, in Fortaleza-CE, about environmental sustainability during a pandemic by COVID-19. The first stage was based on thematic workshops on theoretical and practical learning with high school students from the school mentioned, in addition, there was the development of didactic material. The themes covered by the workshops were: “Environmental sustainability: what is my role in society”; “Citizenship and society in the context of the School and University”; “Management and management of solid waste in health services”; “Management of radiological waste in dental services”. The second phase consisted of conducting a situational analysis on knowledge and attitudes about the theme of environmental sustainability with students from the first to the third year of the school as public, the “Google Forms” Platform was used as a tool. The situational analysis on the perception of high school students about environmental sustainability allowed us to observe that the students pointed out important reflexes caused by the pandemic resulting from the new coronavirus.

Este artículo tiene como objetivo reportar una experiencia con estudiantes de iniciación científica de secundaria, en Fortaleza-CE, sobre sostenibilidad ambiental durante una pandemia por COVID-19. La primera etapa se basó en talleres temáticos de aprendizaje teórico y práctico con estudiantes de secundaria de la escuela mencionada, además, se realizó la elaboración de material didáctico. Los temas tratados por los talleres fueron: “Sostenibilidad ambiental: cuál es mi papel en la sociedad”; “Ciudadanía y sociedad en el contexto de la Escuela y la Universidad”; “Manejo y manejo de residuos sólidos en los servicios de salud”; "Gestión de residuos radiológicos en servicios dentales". La segunda etapa consistió en la realización de un análisis situacional sobre conocimientos y actitudes sobre el tema de la sustentabilidad ambiental con alumnos de primer a tercer año de la escuela como público, se utilizó la Plataforma “Google Forms” como herramienta. El análisis situacional sobre la percepción de los estudiantes de secundaria sobre la sostenibilidad ambiental permitió observar que los estudiantes señalaron reflejos importantes provocados por la pandemia resultante del nuevo coronavirus.

O presente trabalho tem como objetivo fazer o relato de uma experiência com alunos de Iniciação Científica do Ensino Médio, em Fortaleza-CE, sobre sustentabilidade ambiental durante pandemia pelo COVID-19. A primeira etapa fundamentou-se na realização de oficinas temáticas de aprendizagem teórico-práticas com os alunos do ensino médio da escola mencionada, ademais, houve a elaboração de material didático. Os temas abordados pelas oficinas foram: “Sustentabilidade ambiental: qual o meu papel na sociedade”; “Cidadania e sociedade no contexto da Escola e Universidade”; “Gestão e gerenciamento de resíduos sólidos em serviços de saúde”; “Gerenciamento dos resíduos radiológicos em serviços odontológicos”. A segunda etapa consistiu na realização de uma análise situacional sobre conhecimentos e atitudes acerca da temática sustentabilidade ambiental tendo alunos do primeiro ao terceiro ano da escola como público, a Plataforma “Google Forms” foi utilizada como ferramenta. A análise situacional sobre a percepção de alunos do Ensino Médio sobre sustentabilidade ambiental permitiu observar que os escolares apontaram importantes reflexos ocasionados pela pandemia decorrente do novo coronavírus.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Documentos Relacionados

Não existem documentos relacionados.