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Teaching methodology and perception of quality of life and stress in nursing students in northeastern Brazil

Author(s): Cardoso, Bruna Santos ; Vaez, Andréia Centenaro ; Sá, Lucas Andrade de ; Ribeiro, Caique Jordan Nunes ; Alves, José Antonio Barreto

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Estrés psicológico; Aprendizaje activo; Estudiantes de enfermería; Enseñanza; Calidad de vida.; Estresse psicológico; Aprendizagem ativa; Estudantes de enfermagem; Ensino; Qualidade de vida.; Stress, Psychological; Problem-based learning; Students, Nursing; Teaching; Quality of life.


Description

Objective: to evaluate the influence of the teaching-learning method on the perception of quality of life (QL) and stress among nursing students at a Brazilian federal university. Method: cross-sectional study carried out on two campuses of a public university, data collected through a questionnaire containing items for socioeconomic, academic and lifestyle habits, the WHOQOL-bref and the PSS-10, to assess QoL and perception of stress , respectively. Statistical analysis was performed using Fisher's Exact, Chi-square, T-test, ANOVA and Pearson's correlation tests. Results with p<0.05 were considered significant. Results: the sample consisted of 113 students from the active campus and 130 from the traditional campus, predominantly female (194;79.8%), non-white (183;75.3 %), with a mean age of 22.52±4.67 years, residing in the urban area (220.90.5%), who lived with their family (126;51.9%), did not exercise paid work (203;83.5%) and were enrolled in the first three years of the course (158; 65%). The global QoL had an average of 56.44±12.53 and the perception of stress was 23.99±6.71. Although there was no difference between the perception of stress, the active method students had better global QoL scores and in the psychological, social, and environmental domains (p<0.05). Conclusion: the active method students showed better results in the assessment of QoL, but there were no significant differences in the perception of stress between the evaluated groups.

Objetivo: evaluar la influencia del método de enseñanza-aprendizaje en la percepción de la calidad de vida (CV) y el estrés en estudiantes de enfermería de una universidad federal brasileña. Método: estudio transversal realizado en dos campus de una universidad pública, datos recolectados a través de un cuestionario que contiene ítems de hábitos socioeconómicos, académicos y de estilo de vida, el WHOQOL-bref y el PSS-10, para evaluar la CV y ​​la percepción de estrés, respectivamente. . El análisis estadístico se realizó utilizando Exacto de Fisher, Chi-cuadrado, prueba T, ANOVA y pruebas de correlación de Pearson. Se consideraron significativos los resultados con p <0.05. Resultados: la muestra estuvo conformada por 113 estudiantes del campus activo y 130 del campus tradicional, predominantemente mujeres (194;79,8%), no blancos (183;75,3%), con una media edad de 22,52±4,67 años, residentes en el área urbana (220;90,5%), que vivían con su familia (126;51,9%), no ejercían trabajo remunerado (203;83,5%) y estaban matriculados en los primeros tres años del curso (158; 65%). La CV global tuvo una media de 56,44±12,53 y la percepción de estrés fue de 23,99±6,71. Aunque no hubo diferencia entre la percepción del estrés, los estudiantes del método activo tuvieron mejores puntuaciones globales de CV y en los dominios psicológico, social y ambiental (p<0,05). Conclusión: los estudiantes del método activo mostraron mejores resultados en la evaluación de la CV, pero no hubo diferencias significativas en la percepción de estrés entre los grupos evaluados.

Objetivo: avaliar a influência do método de ensino aprendizagem na percepção de qualidade de vida (QV) e estresse dos acadêmicos de enfermagem de uma universidade federal brasileira. Método: estudo transversal realizado em dois campi uma universidade pública, dados coletados por meio de um questionário contendo itens para caracterização socioeconômica, acadêmica e hábitos de vida, o WHOQOL-bref e a PSS-10, para avaliação da QV e da percepção de estresse, respectivamente. A análise estatística foi realizada por meio dos testes Exato de Fisher, Qui-quadrado, teste T, ANOVA e correlação de Pearson. Os resultados com p<0,05 foram considerados significativos Resultados: a amostra foi composta por 113 estudantes do campus ativo e 130 do campus tradicional, predominantemente do sexo feminino (194;79,8%), não brancos (183;75,3%), com uma média de idade de 22,52±4,67 anos, residentes na zona urbana (220;90,5%), que viviam com a família (126;51,9%), não exerciam atividade laboral remunerada (203;83,5%) e estavam matriculados nos três primeiros anos do curso (158; 65%). A QV global teve uma média de 56,44±12,53 e da percepção do estresse foi de 23,99±6,71. Embora não tenha havido diferença entre a percepção de estresse, os estudantes do método ativo apresentaram melhores escores de QV global e nos domínios psicológico, social e ambiental (p<0,05). Conclusão: os estudantes do método ativo apresentaram melhores resultados na avaliação da QV, porém não houve diferenças significativas quanto à percepção do estresse entre os grupos avaliados.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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