Author(s):
Silva, Rita de Cassia Ramires da ; Raimundo, Adrielly Cristina de Lima ; Santos, Camila Thayná Oliveira dos ; Freire, Lays da Silva Fidelis ; Almeida, Lindynês Amorim de ; Silva, Rillary Caroline de Melo ; Silva, Jislene dos Santos ; Almeida, Vitória Braz de ; Santos, Milena Alicia da Silva ; Santos, Leticia de Macedo ; Torres, Barbara Vitória dos Santos ; Vieira, Ana Carolina Santana ; Lúcio, Ingrid Martins Leite ; Moreira, Rossana Teotônio de Farias ; Ferreira, Anne Laura Costa
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Diretos humanos; Educação Infantil; Cultura de paz.; Derechos humanos; Crianza del niño; Cultura de paz.; Human Rights; Child Rearing; Culture of piece.
Description
Promoting the Culture of Peace is one of the essential components of child health and its approach to early childhood education. From the social challenges observed in teaching, research and university extension activities, the objective of knowing the perception of educators about strategies for a culture of peace in early childhood education emerged. Qualitative study, carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education, in an area of social vulnerability in the city of Maceió-AL, from December 2019 to March 2020, with nine professionals in early childhood education, using Group technologies Focal for the evaluation of aspects related to the Culture of Peace. From the meetings, it was evident that the speeches converged into three categories: the concept of the culture of peace, working with the culture of peace at school and the construction of culture strategies of peace. The scarcity of studies and the difficulty in understanding the theme, as well as the importance of integrating education and the promotion of a culture of peace, were aspects that resulted in the suggestion of building a board game to support conflict resolution in a non- violent. The study pointed out contributions to the promotion of the Culture of Peace and playful strategies for the context of Early Childhood Education, as well as the need for further research to explore the theme.
La promoción de la cultura de paz es uno de los componentes esenciales de la salud infantil y su enfoque de la educación de la primera infancia. A partir de los desafíos sociales observados en las actividades de docencia, investigación y extensión universitaria, surgió el objetivo de conocer la percepción de los educadores sobre las estrategias para una cultura de paz en la educación infantil. Estudio cualitativo, realizado en un Centro Municipal de Educación Infantil, en un área de vulnerabilidad social de la ciudad de Maceió-AL, de diciembre de 2019 a marzo de 2020, con nueve profesionales en educación infantil, utilizando tecnologías del Grupo Focal para la evaluación de aspectos relacionados con la Cultura de Paz. De los encuentros se evidenció que los discursos convergieron en tres categorías: el concepto de cultura de paz, el trabajo con la cultura de paz en la escuela y la construcción de estrategias de cultura de paz. La escasez de estudios y la dificultad para comprender el tema, así como la importancia de integrar la educación y la promoción de una cultura de paz, fueron aspectos que derivaron en la sugerencia de construir un juego de mesa para apoyar la resolución de conflictos en un contexto no violento. El estudio señaló contribuciones a la promoción de la Cultura de Paz y estrategias lúdicas para el contexto de la Educación Infantil, así como la necesidad de realizar más investigaciones para explorar el tema.
A promoção da Cultura de Paz é um dos componentes essenciais à saúde da criança e sua abordagem para a educação infantil. A partir de desafios sociais observados em atividades de ensino, pesquisa e extensão universitárias, surgiu o objetivo de conhecer a percepção de educadores sobre estratégias de cultura de paz na educação infantil. Estudo do tipo qualitativo, realizado em um Centro Municipal de Educação Infantil, em área de vulnerabilidade social do município de Maceió-AL, no período de dezembro de 2019 a março de 2020, com nove profissionais da educação infantil, por meio das tecnologias de Grupos Focais para avaliação dos aspectos relacionados à Cultura de Paz. A partir dos encontros, evidenciou-se que as falas convergiram para três categorias: o conceito da cultura de paz, o trabalho com a cultura de paz na escola e a construção de estratégias de cultura de paz. A escassez de estudos e a dificuldade de compreensão sobre o tema, assim como a importância de integrar educação e a promoção da cultura de paz, foram aspectos que resultaram na sugestão de construção de um jogo de tabuleiro para subsidiar a resolução de conflitos de forma não violenta. O estudo apontou contribuições para a promoção da Cultura de Paz e estratégias lúdicas para o contexto da Educação Infantil, bem como a necessidade de outras pesquisas para exploração da temática.