Document details

Environmental perception of students from 6th grade in public schools

Author(s): Cabral, Fabiana Ferreira ; Ribeiro, Ingrid de Lara ; Hrycyk, Marluce Francisca

Date: 2015

Origin: Oasisbr

Subject(s): Environmental education; Arts education; Theater; Educação ambiental; Arte-educação; Teatro


Description

Environmental education is related to awareness of issues concerning the environment, conservation and preservation, and must be worked with children of any age group. The aim of this study was to work thematic of environmental education and foster in students a sense of responsibility to the environment in the 6th year students three public schools of Alta Floresta / MT, through art education through the use of theater, lectures and workshops. A questionnaire with questions about the environment was applied, and recycling bins in two periods: before and after the completion of the activities to verify the assimilation of the themes worked. Were analyzed in 174 pre-test questionnaires and post-test 157, most students have age of 11 years, with a predominance of boys. The activities were significant since there was a change in the perception of students in most of the analyzed issues. We conclude that the art education activities can be used as pedagogical intervention in the classrooms of elementary school to work issues of environmental education, as they are important for the construction of knowledge and awareness of students.

A Educação Ambiental está relacionada à sensibilização para as questões voltadas ao ambiente, sua conservação e preservação, e deve ser trabalhada com crianças de qualquer faixa etária. O objetivo desse estudo foi trabalhar temáticas de educação ambiental e despertar nos estudantes o senso de responsabilidade com o meio ambiente em alunos do 6ª ano de três escolas da rede pública de Alta Floresta/MT, através da arte-educação com o uso de teatro, palestras e oficinas. Foi aplicado um questionário com perguntas sobre o meio ambiente, reciclagem e coleta seletiva em dois momentos: antes e após a realização das atividades para verificar a assimilação dos temas trabalhados. Foram analisados no pré-teste 174 questionários e no pós-teste 157, a maioria dos alunos possui idade de 11 anos, com predomínio de meninos. As atividades desenvolvidas foram significativas uma vez que houve mudança na percepção dos alunos na maioria das questões analisadas. Concluímos que as atividades de arte-educação podem ser utilizadas como intervenção pedagógica nas salas de aula do ensino fundamental para trabalhar temas da educação ambiental, pois são importantes para a construção do conhecimento e sensibilização dos alunos.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents