Author(s): Scherer, Hulia Juana ; Pinheiro, Damaris Kirsch ; Essi, Liliana
Date: 2015
Origin: Oasisbr
Subject(s): Environmental education; Native species; Education; Fauna; Flora; Educação ambiental; Espécies nativas; Ensino
Author(s): Scherer, Hulia Juana ; Pinheiro, Damaris Kirsch ; Essi, Liliana
Date: 2015
Origin: Oasisbr
Subject(s): Environmental education; Native species; Education; Fauna; Flora; Educação ambiental; Espécies nativas; Ensino
The motivation for the conservation of species is closely related to the popular knowledge on biodiversity, which is believed being eroded over the generations. The objective of this study was to evaluate the knowledge of young people, represented by undergraduate students of various courses of a Brazilian university, on biodiversity in Brazil. To this goal, photos of species were presented to undergraduate, requesting that they indicate whether they knew them through a questionnaire that was filled during a slideshow presentation. The data were used as input for development of biodiversity on promotional material (blog). The results showed that in general students have a low knowledge of Brazilian biodiversity, and students on courses with more contact with environmental issues or living in rural areas tend to learn more about the native species. It was also observed that knowledge of species is generally greater than the knowledge of plant species, some exotic species widely known by respondents than native species. We conclude that it is extremely important that the theme biodiversity is more worked both in formal and informal education.
A motivação para a conservação de espécies está muito relacionada ao conhecimento popular sobre a biodiversidade, o qual se acredita que venha sendo erodido ao longo das gerações. O objetivo do presente trabalho foi avaliar o conhecimento da população jovem, representada por alunos de graduação de diversos cursos de uma universidade brasileira, sobre a biodiversidade do Brasil. Para tal, foram apresentadas a estudantes de graduação fotos de espécies, solicitando que os mesmos indicassem se as conheciam, através de um questionário que foi preenchido ao longo de uma apresentação das imagens. Os dados obtidos foram utilizados como subsídio para elaboração de material de divulgação sobre biodiversidade (blog). Os resultados mostraram que os estudantes em geral possuem um baixo conhecimento acerca da biodiversidade brasileira, e que estudantes de cursos com mais contato com temas ambientais ou com vivência em zona rural tendem a conhecer melhor as espécies nativas. Também se observou que o conhecimento de espécies animais é em geral superior ao conhecimento de espécies vegetais, sendo algumas espécies exóticas mais conhecidas pelos entrevistados do que espécies nativas. Conclui-se que é de extrema importância que a temática biodiversidade seja mais trabalhada tanto na educação formal quanto informal.