Document details

Absenteeism in specialized consultations referenced by the basic health unit of the family: case study

Author(s): Costa, Cesar Francisco Silva da ; Duarte, Priscila Munhoz ; Vaghetti, Helena Heidtmann

Date: 2018

Origin: Oasisbr

Subject(s): Access to health services; Absenteeism; Health regulation and inspection; Family health strategy; Acesso aos serviços de saúde; Absenteísmo; Regulação e fiscalização em saúde; Estratégia saúde da família


Description

The study aimed to identify causes of absenteeism in referral consultations for medical specialties. A case study was conducted with subjects assisted by the Family Health Strategy of a municipality in southern Brazil, who in 2013 did not attend scheduled appointments. The referral documentation issued by the Basic Health Unit and the Appointment Center and interviews with users were sources of evidence. The data found were categorized and analyzed using the discursive textual analysis technique, where the outlined categories were: Waiting time for consultation; Notice of the date and time of the consultation; Reason for not attending. It was concluded that the documents to be sent to the Marking Center require careful attention. The monitoring of Community Health Agents to users before and after consultation is an action to reduce absenteeism. The solution requires user awareness.

O estudo teve por objetivo identificar causas do absenteísmo em consultas referenciadas para especialidades médicas. Realizado estudo de caso tendo como sujeitos os usuários assistidos pela Estratégia Saúde da Família de um município no sul do Brasil, que no ano de 2013 não compareceram a consultas agendadas. Foram fontes de evidências a documentação de referenciamento emitidas pela Unidade Básica de Saúde e pela Central de Marcação de Consultas e as entrevistas realizadas com os usuários. Os dados encontrados foram categorizados e analisados utilizando-se a técnica da análise textual discursiva, onde as categorias delineadas foram: Tempo de espera para consulta; Aviso da data e horário da consulta; Motivo do não comparecimento. Concluiu-se que os documentos a serem encaminhados para a Central de Marcação exigem atenção criteriosa. O acompanhamento dos Agentes Comunitários de Saúde aos usuários antes e pós-consulta é uma ação para diminuir o absenteísmo. A solução exige conscientização dos usuários.  

Document Type Journal article
Language Portuguese
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