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Teaching-service-community integration in the perception of Nursing program professors

Autor(es): Bueno, Bruna da Costa ; Khalaf, Daiana Kloh ; Moraes, Juliana Vieira de ; Lima, Amanda Thaís ; Vendruscolo, Carine ; Adamy, Edlamar Kátia

Data: 2021

Origem: Oasisbr

Assunto(s): Educação em Enfermagem; Integração Docente-Assistencial; Prática do Docente de Enfermagem; Ensino.; Servicios de Integración Docente Asistencial; Educación en Enfermería; Práctica del Docente de Enfermería; Enseñanza.; Teaching Care Integration Services; Nursing Education; Nursing Faculty Practice; Teaching.


Descrição

The teaching-service integration in the health area, in this case, in nursing, provides professionals with a critical and reflective practice, from the perspective of exchanging knowledge between the protagonists. Therefore, the objective of this work was to identify how the teaching-service integration occurs in the undergraduate nursing course from the professors’ perception. Descriptive-exploratory qualitative research. Data collection carried out from semi-structured interviews. Analysis through Bardin's Content Analysis. Three categories were identified: 1) professors and teaching-service integration; 2) intersection of teaching, service and the community; and 3) relevance of teaching-service integration from the professors’ perspective. The results indicate the need for articulation between the protagonists of the teaching-service integration process, professors understand integration as a collective that needs all members for an effective and meaningful health practice. Another line of research worth pursuing further is to study different spaces and contexts, such as perceptions of the health system users, tutors, nursing students and different areas of the medical field.

La integración enseñanza-servicio en el área de la salud, en este caso, en enfermería, brinda a los profesionales una práctica crítica y reflexiva, desde la perspectiva del intercambio de conocimientos entre los protagonistas. Por tanto, el objetivo de este trabajo fue identificar cómo se da la integración enseñanza-servicio en la carrera de licenciatura en enfermería desde la percepción de los profesores. Investigación cualitativa descriptiva-exploratoria. Recolección de datos realizada a partir de entrevistas semiestructuradas. Análisis a través del análisis de contenido de Bardin. Se identificaron tres categorías: 1) profesorado e integración docente-servicio; 2) intersección de la enseñanza, el servicio y la comunidad; y 3) relevancia de la integración docencia-servicio desde la perspectiva del profesorado. Los resultados indican la necesidad de articulación entre los protagonistas del proceso de integración enseñanza-servicio, los profesores entienden la integración como un colectivo que necesita de todos los integrantes para una práctica de salud efectiva y significativa. Otra línea de investigación que vale la pena profundizar es el estudio de diferentes espacios y contextos, como las percepciones de los usuarios del sistema de salud, tutores, estudiantes de enfermería y diferentes áreas del campo médico.

A integração ensino-serviço na área da saúde, neste caso, na enfermagem, proporciona aos profissionais uma prática crítica e reflexiva, sob a ótica de troca de conhecimentos entre os protagonistas. Diante disso, o objetivo deste trabalho foi identificar como ocorre a integração ensino-serviço no curso de graduação em enfermagem na percepção dos docentes. Pesquisa qualitativa do tipo descritivo-exploratória. Coleta realizada a partir de entrevistas semiestruturadas. Análise dos dados alcançada pelo referencial metodológico da Análise de Conteúdo de Bardin. Identificaram-se três categorias: 1) docentes e a integração ensino-serviço; 2) intersecção do ensino, serviço e a comunidade; e 3) relevância da integração ensino-serviço no pensamento docente. Os resultados indicam a necessidade de articulação entre os protagonistas do processo de integração ensino-serviço, os docentes compreendem a integração como um coletivo que necessita de todos os integrantes para uma prática em saúde efetiva e significativa. Sugere-se a realização de pesquisas em distintos espaços e contextos, como percepções de usuários do sistema, de preceptores, de estudantes de enfermagem e de diferentes áreas da saúde.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
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