Autor(es): Ferraz, Daniela Frigo ; Nunes, Rodrigo Ruschel ; Carletto, Márcia Regina ; Francisco, Antonio Carlos de
Data: 2020
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Formação de professores; Pibid; Ensino de Biologia; Teacher’s training; Pibid; Biology Teaching
Autor(es): Ferraz, Daniela Frigo ; Nunes, Rodrigo Ruschel ; Carletto, Márcia Regina ; Francisco, Antonio Carlos de
Data: 2020
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Formação de professores; Pibid; Ensino de Biologia; Teacher’s training; Pibid; Biology Teaching
This paper aims at presenting part of the results obtained in a research developed during the doctorate program, in which, among other aspects, the conceptual background that structured some subprojects of the Pibid (Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation) were identified regarding the guiding principles of teacher’s training and professionalism. It is a qualitative research, whose theoretical contribution was based on authors such as Shulman (1986); Tardif (2002); Gauthier et al. (1998). Data collection began on collecting documents associated to Pibid with the IES subproject coordinators’ help, and the content analysis was the adopted method. The results have indicated that the set of proposed categories was satisfactory to identify the conceptual bases present on the subprojects concerning the guiding principles of teacher’s training and professionalization, since it allowed systematizing and determining the main aspects that guide a given initial training model.
Este artigo objetiva apresentar parte dos resultados obtidos em pesquisa desenvolvida durante o doutorado, em que foram identificadas, dentre outros aspectos, as bases conceituais que estruturaram alguns subprojetos do Pibid (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) no que se refere aos princípios orientadores da formação e profissionalização docente. A pesquisa é de natureza qualitativa e teve como aporte teórico autores como Shulman (1986); Tardif (2002); Gauthier et al. (1998). A coleta de dados ocorreu a partir do recolhimento de documentos relacionados ao Pibid junto aos coordenadores de subprojetos das IES participantes, e o método de análise adotado foi a análise de conteúdo. Os resultados indicaram que o conjunto das categorias propostas para identificar as bases conceituais presentes nos subprojetos acerca dos princípios orientadores da formação e profissionalização docente, foi satisfatório, pois permitiu sistematizar e determinar os principais aspectos que orientam determinado modelo de formação inicial.