Document details

Contributions from initiation to teaching in health training through experiences in outside spaces in the SACI subject

Author(s): Lira, Jayara Mikarla de ; Santos, Shirleíze Mariane Pereira ; Silva, Flávia Rayonara Santana da ; Flor, Loorrana Beatriz da Silva ; Almeida Júnior, José Jailson de

Date: 2022

Origin: Oasisbr

Subject(s): Faculty; Teaching; Universities.; Docentes; Enseñanza; Universidades.; Docentes; Ensino; Universidades.


Description

This paper aims to analyze the contributions of being a monitor in the Health and Citizenship discipline in the academic training of future health professionals. The bibliographic research method was used in electronic databases Scielo, Google Scholar and the Virtual Health Library (VHL) for a theoretical foundation on the subject. The research database consisted of two stages, first the analysis of the reports of the monitors of the referred discipline from the years 2015 and 2016 of the Faculty of Health Sciences of Trairi (FACISA/UFRN), second the realization of 4 Focus Groups among the months of May and June 2016, consisting of 6 students each. The focus groups were recorded and transcribed in full, resulting in a database submitted for analysis in the IRAMUTEQ Software. The exploration of the records of the reports of the SACI monitors allowed the construction of a category called "Contributions to academic training through the experience in monitoring SACI". The material obtained by the focus groups provided the formation of three thematic categories, namely: Understanding of the SACI discipline; Experience in the social environment and health services and (re)learning in everyday life. The structural pillars of all universities are: teaching, research and extension. teaching-learning in graduation through mutual cooperation between monitor student, teacher and target students of monitoring, in addition to acting as a stimulus for initiation to teaching and for its appreciation.

Este estudio tiene como objetivo analizar las contribuciones de ser monitor en la disciplina de Salud y Ciudadanía en la formación académica de los futuros profesionales de la salud. El método de investigación bibliográfica se utilizó en las bases de datos electrónicas Scielo, Google Scholar y la Biblioteca Virtual en Salud (BVS) para una base teórica sobre el tema. La base de datos de la investigación constó de dos etapas, primero el análisis de los informes de los monitores de la referida disciplina de los años 2015 y 2016 de la Facultad de Ciencias de la Salud de Trairi (FACISA / UFRN), segundo la realización de 4 Focus Groups entre los meses de mayo y junio de 2016, compuesto por 6 alumnos cada uno. Los grupos focales se grabaron y transcribieron en su totalidad, lo que resultó en una base de datos enviada para su análisis en el software IRAMUTEQ. La exploración de los registros de los informes de los monitores de la SACI permitió la construcción de una categoría denominada "Aportes a la formación académica por la experiencia en el seguimiento de la SACI". El material obtenido por los grupos focales permitió la formación de tres categorías temáticas, a saber: Comprensión de la disciplina SACI; Experiencia en el entorno social y servicios de salud y (re) aprendizaje en la vida cotidiana. Los pilares estructurales de todas las universidades son: la docencia, la investigación y la extensión. Destinatarios de la monitorización, además de actuar como estímulo para la iniciación a la docencia y para su apreciación.

O presente trabalho tem como objetivo analisar as contribuições do ser monitor na disciplina Saúde e Cidadania na formação acadêmica dos futuros profissionais da saúde. Utilizou-se o método de pesquisa bibliográfica nas bases de dados eletrônicas Scielo, Google Scholar e na Biblioteca Virtual da Saúde (BVS) para uma fundamentação teórica sobre a temática. O banco de dados da pesquisa foi composto por duas etapas, primeiro a análise dos relatórios dos monitores da referida disciplina dos anos 2015 e 2016 da Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi (FACISA/UFRN), segundo a realização de 4 Grupos Focais entre os meses de maio e junho de 2016, sendo composto por 6 discentes cada. Os grupos focais foram gravados e transcritos na íntegra, originando-se um banco de dados submetido a análise no Software IRAMUTEQ. A exploração dos registros dos relatórios dos monitores da SACI permitiu a construção de uma categoria denominada “Contribuições na formação acadêmica pela vivência na monitoria da SACI". Já o material obtido pelos grupos focais proporcionou a formação de três categorias temáticas, são estas: A compreensão da disciplina SACI; A experiência no ambiente social e serviços de saúde e o (re)aprender no dia a dia. Os pilares estruturais de todas as universidades são: ensino, pesquisa e extensão. No ensino destaca-se a monitoria, instrumento de melhoria do ensino-aprendizagem na graduação por meio da cooperação mútua entre discente monitor, docente e discentes alvos da monitoria, além de agir como um estímulo para a iniciação à docência e para sua valorização.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents