Document details

The literary production and the impact of approach of Medical students during their training: integrative review

Author(s): Bastos, Raimundo José Arruda ; Vasconcelos, Marcos Miranda ; Hansen, Mariana Keli Ferreira dos Santos ; Moreira, Deborah Pedrosa

Date: 2022

Origin: Oasisbr

Subject(s): Medicine in Literature; Medical Education; Medical Students; Medicine; Literature.; Medicina en la Literatura; Educación Médica; Estudiantes de Medicina; Medicina; Literatura.; Medicina na Literatura; Educação Médica; Estudantes de Medicina; Medicina; Literatura.


Description

In a context of dialogue between literature and medicine, the latter dealing with the human condition and its characteristics, we have the physician as an important assistant, prioritizing listening, proposing, and guiding the conduct directed to the patient. This is the main actor in the scenario of humanized care. Thus, this study compiles the information available in scientific productions about the impact of the approach of medical students to literary production during their training. Integrative literature review with a search carried out in the virtual libraries BVS, SciELO, and PubMed, with eight articles analyzed.  These were divided into three axes: a) behavioral change, b) sensitivity and ethical issues, and c) critical thinking, communication, and dialogue. Teaching the art of medicine goes beyond technical-scientific training: it is necessary to increasingly prepare future physicians to deal with the dilemmas, conflicts, and plurality of opinions in the health field and medicine.

En un contexto de diálogo entre literatura y medicina, que trata sobre la condición humana y sus características, tenemos al médico como un asistente importante, priorizando la escucha, proponiendo y orientando las conductas dirigidas al paciente; éste como actor principal en el escenario del cuidado humanizado. Así, este estudio recopila la información disponible en producciones científicas sobre el acercamiento de los estudiantes de medicina a la producción literária y el impacto durante su formación. Revisión de literatura integradora con búsqueda realizada en las bibliotecas virtuales BVS, SciELO y PubMed, con ocho artículos analizados. Estos se dividieron en tres ejes: a) cambio de comportamiento; b) sensibilidad y cuestiones éticas yc) pensamiento crítico, comunicación y diálogo. La enseñanza de las artes en la medicina va más allá de la formación técnico-científica: es cada vez más necesario preparar al futuro médico para afrontar los dilemas, los conflictos y la pluralidad de opiniones en el ámbito de la salud y medicina.

Em um contexto de diálogo entre a literatura e a medicina, está lidando com a condição humana e suas características, temos o médico como coadjuvante importante, priorizando o ouvir, o propor e guiar as condutas direcionadas ao paciente; este como ator principal no cenário do atendimento humanizado. Com isso, este estudo compila as informações disponíveis nas produções científicas sobre o impacto da aproximação dos estudantes de medicina com a produção literária durante a sua formação. Revisão Integrativa da literatura com busca realizada nas bibliotecas virtuais BVS, SciELO e PubMed, com oito artigos analisados.  Estes foram divididos em três eixos: a) mudança de comportamento; b) sensibilidade e questões éticas e c) pensamento crítico, comunicação e diálogo. Ensinar a arte na medicina vai além da capacitação técnico-científica: é preciso preparar, cada vez mais, o futuro médico para lidar com os dilemas, os conflitos e a pluralidade de opiniões da área da saúde e medicina.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents