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The dental equipment industry in Brazil: origin, structure, and transformations of the space of the dominant companies

Author(s): Chaves, Sonia Cristina Lima ; Aguiar, Matheus Reis Santos ; Lima, Ana Maria Freire de Souza ; Santos, Camila Tayná Baleeiro ; Santana, Sisse Figueredo de ; Barros, Sandra Garrido de ; Rossi, Thais Régis Aranha ; Soares, Catharina Leite Matos

Date: 2022

Origin: Oasisbr

Subject(s): Sociología económica; Economía de la salud; Economía en atención de salud y organizaciones; Cuidado dental; Complejo económico-industrial de la salud.; Sociologia econômica; Economia da saúde; Assistência odontológica; Complexo econômico-industrial da saúde; Economia das organizações de saúde.; Economic sociology; Healthcare economics; Healthcare industry; Dental care; Health economic-industrial complex; Healthcare economics and organizations.


Description

Starting from the theoretical formulations of Pierre Bourdieu about the economic sociology, this study analyzed the origin, structure and transformations of the dental equipment industry in Brazil. It is an exploratory study, based on documentary analysis of company websites, newspapers and magazines from the economic field, semi-structured interviews, and balance sheets from 2012 to 2020. The space of the dominant dental equipment firms in Brazil was constituted of DabiAtlante, Gnatus, Alliage and Olsen, which have structured this space since the 1940s with the merger of DabiAtlante and Gnatus into Alliage, these have continued strong in the sector. The financial capital presents transformations between 2012 and 2020, with stable profit for Olsen and profits and losses in the rest. The important capital valued by the companies is their technological capital, namely their research, development and innovation capacity to compete in the market; their symbolic capital and their commercial capital, which requires further investigation. The relationship with the State, the organizations representative of the sector, the expansion of the distribution network, exports, and public sector demands warrant subsequent studies. 

A partir de las formulaciones teóricas de Pierre Bourdieu sobre la sociología económica, este estudio analizó el origen, la estructura y las transformaciones de la industria de equipos dentales en Brasil. Se trata de un estudio exploratorio, basado en análisis documental de sitios web de empresas de equips dentales, diarios y revistas del ámbito económico, entrevistas semiestructuradas y balances de 2012 a 2020. El espacio de las firmas de equipos dentales dominantes en Brasil estuvo constituido por DabiAtlante, Gnatus, Alliage y Olsen, que han estructurado este espacio desde la década de 1940 con la fusión de DabiAtlante y Gnatus en Alliage, han continuado con fuerza en el sector. El capital financiero presenta transformaciones entre 2012 y 2020, con utilidad estable para Olsen y ganancias y pérdidas en el resto. El capital importante valorado por las empresas es su capital tecnológico, es decir, su capacidad de investigación, desarrollo e innovación para competir en el mercado; su capital simbólico y su capital comercial, lo que requiere mayor investigación. La relación con el Estado, los organismos representativos del sector, la ampliación de la red de distribución, las exportaciones y las demandas del sector público ameritan estudios posteriores.

A partir das formulações teóricas de Pierre Bourdieu sobre a sociologia econômica, este estudo analisou a origem, estrutura e transformações da indústria de equipamentos odontológicos no Brasil. Trata-se de um estudo exploratório, baseado em análise documental em sites de empresas de equipamentos odontológicos, jornais e revistas da área econômica, entrevistas semiestruturadas e balanços de 2012 a 2020. O espaço das empresas de equipamentos odontológicos dominantes no Brasil foi constituído pela DabiAtlante, Gnatus, Alliage e Olsen, que estruturam esse espaço desde a década de 1940 com a fusão da DabiAtlante e da Gnatus na Alliage, continuam fortes no setor. O capital financeiro apresenta transformações entre 2012 e 2020, com lucro estável na Olsen e lucros e perdas no restante. O importante capital valorizado pelas empresas é o capital tecnológico, nomeadamente a sua capacidade de investigação, desenvolvimento e inovação para competir no mercado; seu capital simbólico e seu capital comercial, o que requer uma investigação mais aprofundada. A relação com o Estado, as entidades representativas do setor, a ampliação da rede de distribuição, as exportações e as demandas do setor público merecem estudos posteriores.

Document Type Journal article
Language English
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