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Application of a methodology in health regulation to optimize quality management

Author(s): Meira, Renata Braga ; Tonini, Teresa ; Meira, Thais Braga ; Andrade, Antonio Rodrigues

Date: 2022

Origin: Oasisbr

Subject(s): Health Care Coordination and Monitoring; Quality management in Health; Social Control, Formal; Health services accessibility.; Regulación y Fiscalización en Salud; Gestión de la calidad en Salud; Control Social Formal; Accesibilidad a los servicios de salud.; Regulação e fiscalização em saúde; Gestão da qualidade em Saúde; Regulação; Acesso aos serviços de saúde.


Description

Introduction: This article aims to disclose a methodology applied in health regulation to optimize quality management. The proposed theme will allow the analyst to better understand how to manage with a focus on the client, in health regulation. Method: This is a methodological research, in which existing knowledge was used in a systematic way for the elaboration of a new intervention or improvement of an existing intervention. In it, the researcher aims to develop a reliable, accurate and usable instrument that can be used by other researchers. This proposed methodology is divided into three stages. 27 professionals in the area of ​​regulation were interviewed, with 99% of the interviews being used. After explaining what the study was about, it was identified whether the client was aware of what/who or what the sector was for; if not, a brief explanation was given so that he felt able to respond. 16 customers participated. Results: Additionally, a Guide for the Implementation of Methodology for Quality Management in Health Regulation was created. Conclusion: The proposed methodology presents a framework and structuring elements, which provide a broader understanding of the existing relationships between the institution, professionals and clients, based on their needs. and perceptions about Health Regulation.

Introducción: Este artículo tiene como objetivo divulgar una metodología aplicada en la regulación sanitaria para optimizar la gestión de la calidad. El tema propuesto permitirá al analista comprender mejor cómo gestionar con foco en el cliente, en la regulación sanitaria. Método: Se trata de una investigación metodológica, en la que se utilizaron los conocimientos existentes de forma sistemática para la elaboración de una nueva intervención o mejora de una intervención existente. En él, el investigador tiene como objetivo desarrollar un instrumento confiable, preciso y utilizable que pueda ser utilizado por otros investigadores. Esta metodología propuesta se divide en tres etapas. Se entrevistó a 27 profesionales del área de regulación, siendo utilizada el 99% de las entrevistas. Luego de explicar de qué se trataba el estudio, se identificaba si el cliente sabía para qué/quién o para qué era el sector; si no, se le daba una breve explicación para que se sintiera capaz de responder. 16 clientes participaron. Resultados: Adicionalmente, se elaboró una Guía para la Implementación de la Metodología para la Gestión de la Calidad en la Regulación Sanitaria Conclusión: La metodología propuesta presenta un marco y elementos estructurantes, que permiten una comprensión más amplia de las relaciones existentes entre la institución, los profesionales y los clientes, a partir de su necesidades y percepciones sobre la Regulación Sanitaria.

Introdução: Este artigo tem como objetivo divulgar uma metodologia aplicada na regulação em saúde para otimização da gestão da qualidade. O tema proposto permitirá ao analista compreender melhor como fazer gestão com foco no cliente, na regulação em saúde. Método: Trata-se de uma pesquisa metodológica, em que se utilizou os conhecimentos existentes de maneira sistemática para elaboração de nova intervenção ou melhoria de uma intervenção existente. Nele, o pesquisador tem como meta a elaboração de um instrumento confiável, preciso e utilizável que possa ser empregado por outros pesquisadores. Esta metodologia proposta está segmentada em três etapas. Entrevistou-se 27 profissionais da área da regulação, tivemos um aproveitamento de 99% das entrevistas. Após explicação do que se tratava o estudo, identificava se o cliente tinha conhecimento sobre o que/quem ou para que servia o setor; em caso negativo, se fazia uma breve explicação para que ele se sentisse apto a responder. Contou-se com a participação de 16 clientes. Resultados: Adicionalmente, criou-se um Guia para Implantação de Metodologia para Gestão da Qualidade na Regulação em Saúde Conclusão: A metodologia proposta apresenta arcabouço e elementos estruturantes, que a compreensão mais ampla das relações existentes entre instituição, profissionais e clientes, a partir de suas necessidades e percepções a respeito da Regulação em Saúde.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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