Autor(es):
Fidelis, Fernando Antônio Pedrosa ; Araújo, Karina Conceição Gomes Machado de ; Martins Filho, Paulo Ricardo Saquete
Data: 2022
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Motocicletas; Acidentes de trânsito; Hospitais; Economia; Ensino.; Motocicletas; Accidentes de tránsito; Hospitales; Economía; Enseñanza.; Motorcycles; Traffic accidents; Hospitals; Economy; Teaching.
Descrição
This study aims to characterize the epidemiological profile of hospitalizations for traffic accidents involving motorcyclists in Brazil, in the period from 2016 to 2021. For this, secondary data were collected on motorcycle accidents in Brazil that occurred between 2016 and 2021, where information was collected from the Hospital Admission System (SIH) of the Informatics Department of the Unified Health System (DATASUS). The variables were: age group, gender, race, length of hospital stay, hospital discharges for death and total value of hospitalizations per year. This information is available through the e-mail address. The data obtained by TABNET/DATASUS were tabulated and analyzed in excel version 2019. The information was related to gender, age group, regions of the country and the year of occurrence. The results showed that the occurrence of accidents was higher in men, between 20 and 29 years old, with 57.624 hospitalizations in the period between 2016 and 2021. The highest values are concentrated in the Southeast region. Thus, it can be concluded that measures to monitor and punish offenders, as well as the education and awareness of current and future drivers are fundamental to effectively reduce the number of accidents in this public and throughout society.
Este estudio tiene como objetivo caracterizar el perfil epidemiológico de las hospitalizaciones por accidentes de tránsito que involucran a motociclistas en Brasil, en el período de 2016 a 2021. Para ello, se recogieron datos secundarios sobre accidentes de motocicleta en Brasil ocurridos entre 2016 y 2021, donde se recopiló información del Sistema de Ingreso Hospitalario (SIH) del Departamento de Informática del Sistema Único de Salud (DATASUS). Las variables fueron: grupo de edad, sexo, raza, duración de la estancia hospitalaria, altas hospitalarias por fallecimiento y valor total de hospitalizaciones por año. Esta información está disponible a través de la dirección de correo electrónico. Los datos obtenidos por TABNET/DATASUS fueron tabulados y analizados en excel versión 2019. The information was related to gender, age group, regions of the country and the year of occurrence. The results showed that the occurrence of accidents was higher in men, between 20 and 29 years old, with 57,624 hospitalizations in the period between 2016 and 2021. The highest values are concentrated in the Southeast region. Thus, it can be concluded that measures to monitor and punish offenders, as well as the education and awareness of current and future drivers are fundamental to effectively reduce the number of accidents in this public and throughout society.
Esse estudo objetiva-se caracterizar o perfil epidemiológico das internações por acidentes de trânsito envolvendo motociclistas no Brasil, no período de 2016 a 2021. Para isso, foi realizada uma coleta de dados secundários sobre os acidentes com motocicletas no Brasil ocorridos entre 2016 e 2021 onde as informações foram coletadas do Sistema de Internação Hospitalar (SIH), do Departamento de Informática do Sistema Único de Saúde (DATASUS). As variáveis levantadas foram: faixa etária, sexo, raça, tempo de internação, altas hospitalares por óbito e valor total das internações por ano. Essas informações estão disponíveis através do endereço eletrônico. Os dados obtidos pelo TABNET/DATASUS foram tabulados e analisados no Excel versão 2019. As informações foram relacionadas com o sexo, faixa etária, as regiões do país e o ano de ocorrência. Os resultados mostraram que a ocorrência de acidentes foi maior nos homens, entre 20 e 29 anos, com 57.624 internações no período entre 2016 e 2021. Os maiores valores estão concentrados na região Sudeste. Assim, pode-se concluir que medidas de fiscalização e punição dos infratores, bem como a educação e conscientização dos atuais e futuros condutores são fundamentais para diminuir efetivamente a quantidade de acidentes nesse público e em toda a sociedade.