Author(s):
Nóbrega, Rafaela Gerbasi ; Oliveira, Natalia Aparecida de ; Lima, Édija Anália Rodrigues de ; Silva, Ana Cristina de Oliveira e ; Almeida, Sandra Aparecida de ; Nogueira, Jordana de Almeida
Date: 2020
Origin: Oasisbr
Subject(s): Saúde de populações indígenas; Síndrome de imunodeficiência adquirida; Prevenção de doenças.; Saúde de populações indígenas; Síndrome de imunodeficiência adquirida; Prevenção de doenças.
Description
Objective: to analyze the way in which the prevention of infection by the human immunodeficiency virus (HIV) is configured under the view of women from the Potiguara ethnic group. Method: a qualitative study involving 256 women from three indigenous villages in Paraíba-Brazil The information was collected in 2015, through the Free Word Association Test and semi-structured interviews. The corpus was analyzed from the Descending Hierarchical Classification, Content Analysis, and Similitude Analysis. Results: three classes of content related to HIV prevention were identified: “Vulnerability to HIV infection”; “Protective measures”; and “Need for health education”. The word “condom” occupied the central position in the similarity analysis. Conclusion: although they recognize the means for preventing HIV, it is difficult to perform protected sexual practices. Such condition is crossed by social and gender inequalities, which extend to the reality of non-indigenous women.
Objetivo: analisar o modo como a prevenção da infecção pelo vírus da imunodeficiência humana (HIV) se configura sob o olhar de mulheres da etnia potiguara. Método: estudo qualitativo, que envolveu 256 mulheres, procedentes de três aldeias indígenas da Paraíba-Brasil. As informações foram coletadas em 2015, por meio do Teste de Associação Livre de Palavras e entrevista semiestruturada. O corpus foi analisado a partir da Classificação Hierárquica Descendente, Análise de Conteúdo e Análise de Similitude. Resultados: foram identificadas três classes de conteúdos relacionados à prevenção do HIV: “Vulnerabilidade à infecção pelo HIV”; “Medidas protetivas”; e “Necessidade de educação em saúde”. A palavra “preservativo” ocupou a posição central na análise de similitude. Conclusão: embora reconheçam os meios de prevenção do HIV, há dificuldade para exercitar práticas sexuais protegidas. Tal condição é atravessada pelas desigualdades social e de gênero, extensivas à realidade das mulheres não indígenas.