Document details

Biodiversity in Urban Green Spaces: Promoting Environmental Education and Sustainability

Author(s): Paramés, Ana ; Oliveira, Ana ; Bajanca, António ; Baltazar, Isabel

Date: 2025

Origin: Revista Internacional em Língua Portuguesa

Subject(s): Biodiversity; Urban green spaces; Sustainability; Environmental education; Higher education institutions; ISEC Lisbon; Biodiversidade; Espaços verdes urbanos; Sustentabilidade; Educação ambiental; Instituições de ensino superior; ISEC Lisboa


Description

Urbanization is a global phenomenon that has wrought significant changes in ecosystems, often resulting in the loss of biodiversity. However, amidst this transformation, urban green spaces emerge as sanctuaries fostering the diversity of flora and fauna. This article delves into the pivotal role of biodiversity within urban green spaces, underscoring their potential as tools for environmental education. Such spaces enable a profound grasp of ecological principles and advocate for a sustainable urban lifestyle. Moreover, the article highlights the imperative role of higher education institutions in fulfilling their responsibilities and commitments toward ecological priorities, including biodiversity conservation and habitat protection and restoration. Using the Lumiar campus as a case study, an interdisciplinary project was executed to instill awareness among students regarding the significance of urban biodiversity. The outcomes validated the efficacy of the Project-Based Learning methodology in bolstering student engagement.

A urbanização é um fenómeno global que conduziu a alterações significativas nos ecossistemas, resultando frequentemente na perda de biodiversidade. No entanto, os espaços verdes urbanos emergem como santuários para a diversidade da flora e fauna. Este artigo investiga a importância fundamental da biodiversidade nos espaços verdes urbanos e enfatiza sua capacidade de atuar como ferramentas para a educação ambiental, permitindo uma compreensão mais aprofundada dos princípios ecológicos e promovendo um estilo de vida urbano sustentável. Além disso, destaca-se o papel das instituições de ensino superior na consecução das suas responsabilidades e compromissos com as prioridades ecológicas, como a conservação da biodiversidade e a proteção e recuperação de habitats. Utilizando o campus do Lumiar como estudo de caso, um projeto interdisciplinar foi realizado para sensibilizar os estudantes sobre a importância da biodiversidade urbana. Os resultados demonstraram a eficácia da metodologia de Aprendizagem Baseada em Projetos no reforço do envolvimento dos estudantes.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents