Document details

HEADS-ED: Translation and Adaptation of a Mental Health Pathology Screening Scale in Portuguese Adolescents

Author(s): Completo, Sara ; Guerra, Ana Teresa ; Coelho, Rita ; Almeida, Helena Isabel ; Loureiro, Helena Cristina

Date: 2023

Origin: Gazeta Médica

Subject(s): Adolescente; Perturbações Mentais/diagnóstico; Programas de Rastreio; Saúde do Adolescente; Saúde Mental; Adolescent; Adolescent Health; Mass Screening; Mental Disorders/diagnosis; Mental Health


Description

INTRODUCTION: HEADS-ED (Home; Education; Activities and Peers; Drugs and Alcohol; Suicidality; Emotions, Behaviors and Thought Disturbance; Discharge Resource) scale was created in Canada, to detect mental pathology in the pediatric emergency department. In Portugal, a validated scale with this intention still does not exist. The objective was to create a Portuguese instrument to triage psychological, behavioral and social problems in adolescents hospitalized.METHODS: Prospective, transversal, non-randomized study developed in the pediatric ward of a level II hospital. It comprised 4 phases: 1) Translation and adaptation of HEADS-ED scale to Portuguese; 2) Pilot study to validate the scale to Portuguese population; 3) Systematic interview to adolescents and their specialized referral according to their needs; 4) Statistical analysis.RESULTS: Ninety-six interviews were realized, 55% feminine sex, average age of 15 years old, 45% with a chronical illness. Thirteen patients had punctuation ?5. Referral was established in 19.8% of the adolescents: 6.3% to psychology/ psychiatry appointment, 8.3% to NHACJR, in 5.2% previous follow-up was improved. There was statistically significant relation between higher age and higher total points (p-value=0.004) and between feminine gender and higher total points (p-value=0.005).CONCLUSION: HEADS-ED scale adapted to Portuguese intends to screen mental pathology in adolescent, having potential to improve their follow-up and future life quality.

INTRODUÇÃO: A escala HEADS-ED (Home; Education; Activities and Peers; Drugs and Alcohol; Suicidality; Emotions, Behaviors and Thought Disturbance; Discharge Resource) foi criada no Canadá, para detetar patologia mental no serviço de urgência pediátrica. Em Portugal não existe, ainda, uma escala validada com este intuito. O objetivo foi disponibilizar um instrumento português para triagem dos problemas psicológicos, comportamentais e sociais dos adolescentes.MÉTODOS: Estudo prospetivo, transversal, não randomizado, desenvolvido na enfermaria de pediatria de um hospital nível II. Decorreu em 4 fases: 1) Tradução e adaptação para português da escala HEADS-ED; 2) Estudo piloto para validar a escala para a população portuguesa; 3) Entrevista sistemática aos adolescentes e encaminhamento especializado de acordo com as suas necessidades; 4) Análise estatística.RESULTADOS: Realizaram-se 96 entrevistas, 55% sexo feminino, idade média 15 anos, 45% com doença crónica. Treze doentes apresentaram pontuação ?5. Encaminharam-se 19,8% dos adolescentes: 6,3% para consulta de psicologia/ pedopsiquiatria, 8,3% para o NHACJR, em 5,2% otimizou-se o seguimento prévio. Verificou-se relação estatisticamente significativa entre maior idade e maior pontuação total (p-value=0,004) e entre género feminino e maior pontuação total (p-value=0,005).CONCLUSÃO: A escala HEADS-ED pretende rastrear patologia mental em adolescentes, com potencial de melhorar o seu seguimento e a qualidade de vida futura.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents