Autor(es):
Souza, Izabel Cristina de ; Oliveira, Ana Cristina Prado de ; Paiva, Luciana Rocha Angrizani
Data: 2022
Origem: Oasisbr
Assunto(s): intersectoriality; special education; public policy; school agents; intersetorialidade; educação especial; políticas públicas; agentes escolares
Descrição
Brazilian public policies for people with disabilities are an important support in guaranteeing this public’s right to education. They are recontextualized according to the singularities of schools and students and dialogue with other sectors to materialize. Our goal in this study was to discuss the articulation between different public spaces to ensure that students with disabilities are assisted in two public schools in Queimados/RJ. The methodology, with a qualitative approach, through field research and documental analysis and interviews with school agents. The findings indicated that intersectoriality proved to be important in the interaction between bureaucrats in education, health and social assistance, without intersectorial coordination in the construction of partnerships viable.
As políticas públicas brasileiras para pessoas com deficiência mostram-se um importante subsídio na garantia do direito à educação desse público. Elas são recontextualizadas segundo as singularidades das escolas e dos alunos e dialogam com outros setores para se materializarem. Nosso objetivo foi discutir a articulação entre distintos aparelhos públicos para garantir o atendimento a alunos com deficiência em duas escolas públicas de Queimados/RJ. A metodologia, de abordagem qualitativa, envolveu análise documental e entrevistas com agentes escolares. Os achados indicaram que a intersetorialidade se revelou importante na interação entre os burocratas da educação, saúde e assistência social, sem haver uma coordenação intersetorial na construção de parcerias.