Author(s):
Santos-Costa, Paulo ; Paiva dos Santos, Filipe Manuel ; Parreira, Pedro ; Salgueiro-Oliveira, Anabela ; Lomba, Lurdes ; Pardal, João ; Silén-Lipponen, Marja ; Koponen, Leena ; Myllymäki, Mikko ; Korhonen, Ulla ; Em, Sovannarith ; Song, Chhiay ; Nhem, Vannarith ; Eam, Mao ; Sek, Sophon ; Ouch, Bory ; Nget, Manndy ; Neth, Barom ; Y, Sokchhay ; Vouch, Phisith ; Kry, Chhay ; Soksombat , Toun ; Gnan, Channoeun ; Thida, Dam ; Thanh, Vu Van ; Hoang, Ngo Huy ; Anh, Mai Thi Lan ; La, Vu Thi ; Thai, Hoang Thi Minh ; Huong, Nguyen Thi Thanh ; Ngoc, Pham Thi Bich ; Cuong, Le Van ; Thu, Mai Thi Thanh ; Chinh, Pham Thi Thuy ; Anh, Truong Tuan ; Xuyen, Dinh Thi ; Hien, Do Thi Thu ; Hang, Dinh Thi Dieu ; Hung, Pham Thi Cam ; Thuy, Dam Thi ; Hue, Nguyen Thi ; Hai, Vu Thi ; Phuong, Pham Thi Thanh ; Hue, Do Thi ; Quyen, Vu Thi ; Graveto, João ; Santos-Costa, Paulo ; Paiva-Santos, Filipe Manuel ; Parreira, Pedro ; Salgueiro-Oliveira, Anabela ; Lomba, Lurdes ; Pardal, João ; Silén-Lipponen, Marja ; Koponen, Leena ; Myllymäki, Mikko ; Korhonen, Ulla ; Em, Sovannarith ; Song, Chhiay ; Nhem, Vannarith ; Eam, Mao ; Sek, Sophon ; Ouch, Bory ; Nget, Manndy ; Neth, Barom ; Y, Sokchhay ; Vouch, Phisith ; Kry, Chhay ; Soksombat , Toun ; Gnan, Channoeun ; Thida, Dam ; Thanh, Vu Van ; Hoang, Ngo Huy ; Anh, Mai Thi Lan ; La, Vu Thi ; Thai, Hoang Thi Minh ; Huong, Nguyen Thi Thanh ; Ngoc, Pham Thi Bich ; Cuong, Le Van ; Thu, Mai Thi Thanh ; Chinh, Pham Thi Thuy ; Anh, Truong Tuan ; Xuyen, Dinh Thi ; Hien, Do Thi Thu ; Hang, Dinh Thi Dieu ; Hung, Pham Thi Cam ; Thuy, Dam Thi ; Hue, Nguyen Thi ; Hai, Vu Thi ; Phuong, Pham Thi Thanh ; Hue, Do Thi ; Quyen, Vu Thi ; Graveto, João
Date: 2024
Origin: RevSALUS – Revista Científica Internacional da Rede Académica das Ciências da Saúde da Lusofonia
Subject(s): Controlo de infeção; educação; enfermagem; programas de graduação em enfermagem; projetos piloto; Infection control; education; nursing; diploma programs; pilot projects
Description
Background: Healthcare-associated infections (HAIs) pose a significant challenge in Southeast Asia. Despite various reforms in the curricula of this region, health courses have not adequately addressed the prevention of HAIs. Objective: To evaluate the perceptions of nursing educators in Southeast Asia regarding an innovative educational approach developed by the PrevInf project consortium. Methods: A pilot study was conducted using a quantitative approach and descriptive design at two universities in Cambodia and two in Vietnam. Nursing educators were invited to participate in a training session that included a presentation of the PrevInf Model, the pedagogical materials, and the simulation scenarios developed by the project consortium. After the session, the nursing educators completed a questionnaire to assess their agreement with a set of statements concerning the outputs’ feasibility, adequacy, and applicability. Results: The study included 121 nursing educators who reported high agreement regarding the feasibility of the PrevInf Model and its acceptability in various contexts, with no statistically significant differences observed between countries. Across both countries, participants expressed moderate to high agreement that the simulation scenarios represent an appropriate pedagogical strategy and adequately cover essential topics related to the prevention of HAIs. Conclusion: Nursing educators believe that the PrevInf Model, along with its pedagogical materials and simulation scenarios, demonstrates high adequacy, acceptability, and feasibility, with the potential to enhance students' knowledge and skills in HAI prevention. Further research is needed to refine the cultural relevance of the PrevInf Model when compared to traditional teaching methods.
Introdução: As infeções associadas aos cuidados de saúde (IACS) representam um enorme desafio no Sudeste da Ásia. Apesar das várias reformas nos currículos dessa região, os cursos de saúde não tiveram alterações no âmbito da prevenção das IACS. Objetivo: Avaliar as perceções dos docentes e tutores de Enfermagem (DTE) do Sudeste da Ásia relativamente a uma abordagem educacional inovadora desenvolvida pelo consórcio PrevInf. Método: Realizou-se um estudo piloto, com abordagem quantitativa e desenho descritivo, em duas universidades do Camboja e duas do Vietnam. Convidou-se DTE para participarem numa sessão de formação que incluía a apresentação do Modelo PrevInf, dos materiais pedagógicos e dos cenários de simulação desenvolvidos pelo consórcio. Após a sessão, os DTE preencheram um questionário para avaliar a concordância com um conjunto de afirmações sobre viabilidade, adequação e aplicabilidade. Resultados: Participaram 121 DTE que reportaram elevada concordância em relação à viabilidade do Modelo PrevInf e elevada aceitabilidade em diferentes contextos, sem diferenças estatisticamente significativas observadas entre os países. Independentemente do país, a concordância foi moderada–elevada em relação à crença que os cenários de simulação são uma estratégia pedagógica adequada e abrangem os tópicos essenciais relacionados com a prevenção de IACS. Conclusão: Os DTE consideram que o Modelo PrevInf, os materiais pedagógicos e os cenários de simulação têm elevada adequação, aceitabilidade e viabilidade, com potencial para melhorar o conhecimento e as competências dos estudantes na prevenção de IACS. São necessárias mais pesquisas para refinar a relevância cultural comparar o Modelo PrevInf com métodos de ensino tradicionais.