Autor(es):
Lopes, Pedro ; Oliveira, Paulo ; Amorim, Valter ; Nogueira, Catarina ; Correia de Matos, Ricardo ; Minas, Ricardo ; Ricardo Correia, António ; Almeida, Carlos ; Santos, Maria Adélia ; Matos, Claúdia ; Correia de Matos, Ricardo
Data: 2025
Origem: RevSALUS – Revista Científica Internacional da Rede Académica das Ciências da Saúde da Lusofonia
Assunto(s): Competencies, continuous education, nurses; Competências, Educação Contínua, Enfermeiras e Enfermeiros
Descrição
Introduction: The dynamic nature of the healthcare sector requires the continuous education of nurses, especially regarding transversal competences in the profession, which are essential for ensuring the quality of care. Objectives: To identify the perceived needs of Portuguese nurses regarding training in Transversal Competencies and analyze the association between sociodemographic and professional variables and the perception of these needs. Materials and Methods: An online cross-sectional survey was conducted among Portuguese nurses, disseminated via social media. A list of 10 competencies was provided to assess their relevance on a Likert scale. The survey also inquired about any unlisted needs. Chi-square tests were used to test associations between nurses' characteristics and the perceived relevance of each soft skill. Results: A total of 167 nurses participated, identifying the following areas as "Very or Extremely" high priority for training: "Interpersonal, motivational, and teamwork management" (68%), "Conflict Management" (67%), "Stress Management and Burnout Prevention" (66%), "Leadership and Team Management" (60%), and "Communication" (60%). Nurses with a Master's or Doctorate degree rated the need for training in “Leadership and Team Management” significantly higher compared to nurses with a bachelor's degree (χ²1=7.939; p=0.005). A similar trend was observed for “English” (χ²1=4.225; p=0.040). Likewise, Specialist Nurses and Managers rated training in “Leadership and Team Management” (χ²1=4.005; p=0.045) and 'Information Technologies' significantly higher than Nurses (p=0.050). Conclusions: The study identifies the priority training areas for Portuguese nurses regarding transversal competencies, which are essential for planning and developing continuous education opportunities.
Introdução: A natureza dinâmica do setor de saúde exige a formação contínua dos enfermeiros, especialmente no que respeita a competências transversais à profissão, fundamentais para garantir a qualidade dos cuidados. Objetivos: Identificar as necessidades percebidas pelos enfermeiros portugueses no que concerne à formação em competências transversais e analisar a associação entre as variáveis sociodemográficas e profissionais e a perceção destas necessidades. Material e Métodos: Foi realizado um inquérito ‘online’, transversal, destinado a enfermeiros portugueses, disseminado pelas redes sociais. Foi providenciada uma lista de 10 competências para avaliar a sua relevância através de uma escala de Likert. Questionou-se a existência de necessidades não listadas. Foram utilizados testes qui-quadrado para testar as associações entre características dos enfermeiros e a relevância percebida em cada “soft skill”. Resultados: Participaram 167 enfermeiros, que identificaram como áreas “Muito ou Extremamente” prioritárias de formação: “Gestão interpessoal, motivacional e trabalho em equipa” (68%), “Gestão de Conflitos” (67%), “Gestão de Stress e prevenção de Burnout” (66%), “Liderança e Gestão de Equipas” (60%), e “Comunicação” (60%). Enfermeiros com Mestrado ou Doutoramento percecionaram significativamente maior necessidade de formação em "Liderança e Gestão de Equipas" em comparação com os enfermeiros com bacharelato (χ²1=7,939; p=0.005). Relação similar aconteceu com o “Inglês” (χ²1=4,225; p=0.040). Da mesma forma, Enfermeiros Especialistas e Gestores valorizaram significativamente mais a formação em "Liderança e Gestão de Equipas" (χ²1=4.005; p=0.045) e "Tecnologias de Informação" do que os Enfermeiros (p=0.050). Conclusões: O estudo identifica as áreas prioritárias de formação dos enfermeiros portugueses relativamente a competências transversais, essenciais para a planificação e desenvolvimento de oportunidades de educação contínua.