Autor(es):
Abadio de Oliveira, Wanderlei ; Esteca, Antonio Marcos Neves ; Romualdo, Claudio ; Carlos, Diene Monique
Data: 2025
Origem: New Trends in Qualitative Research
Assunto(s): Violência escolar;; Revisão da literatura;; Saúde do adolescente; School violence;; Literature review;; Adolescent health.
Descrição
Bullying and cyberbullying have become prevalent issues in the daily lives of adolescents. Studies with different methodological designs have already documented this reality. To synthesize evidence and trends from qualitative research on bullying and cyberbullying in adolescence. This is a systematic rapid review of literature. The review was preceded by formulating a research question, and parameters were defined. Four databases were consulted: Web of Science, Scopus, ERIC, and PsycINFO. PRISMA guidelines were followed, and after conducting searches, findings were exported to the Rayyan platform. Data underwent thematic analysis, using an exploratory and descriptive approach that allowed the construction of an interpretative synthesis. The reviewed corpus consisted of 26 articles, and five thematic categories emerged from the analytical process: 1) apprehended conceptions; 2) ways of explaining phenomena; 3) reported or perceived consequences; 4) witnesses of violence; 5) avoidance and challenges in facing. Definitions of bullying or cyberbullying by adolescents were influenced by their experiences with varied and often contradictory views (positivity/negativity). Some studies revealed understandings of intentionality and power imbalance present in bullying situations. Anonymity and the feeling of privacy invasion were mentioned as elements that can increase the possibility of cyberbullying. Verbal, physical, indirect, and virtual aggressions were reported. Cyberbullying can be an extension of traditional bullying. Psychosocial consequences were recorded, and schools, as well as families, were understood by adolescents as unprepared to deal with bullying/cyberbullying. Cultural contexts and "local/capillary" definitions of bullying or cyberbullying were revealed. The data can provide insights for more effective intervention and prevention programs connected to the realities of the phenomena studied protagonists.
Bullying e cyberbullying se tornaram problemática atual e comum no cotidiano dos adolescentes. Estudos com diferentes desenhos metodológicos já documentaram essa realidade. O objetivo é sintetizar evidências e tendências de pesquisas qualitativas sobre bullying e cyberbullying na adolescência. Trata-se de uma revisão sistemática de literatura do tipo rapid reviw. A revisão foi precedida pela formulação de uma questão de pesquisa e parâmetros foram definidos. Quatro bases de dados foram consultadas: Web of Science, Scopus, ERIC e PsycINFO. As diretrizes PRISMA foram observadas e após realização das buscas os achados foram exportados para a plataforma Rayyan. Os dados foram submetidos à análise temática, em uma abordagem exploratória e descritiva que permitiu a construção de uma síntese interpretativa. O corpus revisado foi constituído por 26 artigos e cinco categorias temáticas emergiram do processo analítico: 1) concepções apreendidas; 2) modos de explicar os fenômenos; 3) consequências relatadas ou percebidas; 4) testemunhas das violências; 5) esquiva e desafios no enfrentamento. As definições para o bullying ou cyberbullying dos adolescentes eram influenciadas por suas experiências com visões variadas e, muitas vezes, antagônicas (positividade/negatividade). Alguns estudos revelaram compreensões sobre a intencionalidade e o desequilíbrio de poder presente nas situações de bullying. O anonimato e o sentimento de invasão de privacidade foram referidos como elementos que podem aumentar a possibilidade de ocorrência do cyberbullying. Agressões verbais, físicas, indiretas e virtuais foram referidas. O cyberbullying pode ser uma extensão do bullying tradicional. Consequências psicossociais foram registradas e as escolas, bem como as famílias, eram entendidas pelos adolescentes como despreparadas para lidar com bullying/cyberbullying. Revelou-se contextos culturais e as definições “locais/capilares” de bullying ou cyberbullying. Os dados podem oferecer insights para programas de intervenção e prevenção mais efetivos, conectados às realidades dos protagonistas dos fenômenos estudados.