Document details

Perceptions of graduates of the dentistry course about supervised internship in Primary Health Care

Author(s): Oliveira , Mariana Dantas de ; Silva, Maria Leal Lima ; Almeida, Tatiana Frederico de ; Pinheiro, Luciana Oliveira Rangel ; Cristino , Patrícia Suguri

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Unified Health System; Primary Health Care; Public Health; Internship.; Sistema Único de Saúde; Atenção Primária à Saúde; saúde pública; Estágio.


Description

Since the 1990s, one has started an effort to implement programs to qualify human resources for work in the SUS (Sistema Único de Saúde - Brazilian Unified Health System), such as the Education Program for Work in Health (PET-Saúde). Despite advances, there are still important gaps in the teaching-service-community integration. The objective of this research was to analyze the perception of graduates of the Dentistry course at the Bahian School of Public Health and Medicine about the experience of Supervised Internship in Primary Health Care (PHC). This is an exploratory study, with a qualitative approach, using 12 semi-structured interviews, performed in person and remotely, submitted to Bardin's (2011) content analysis. The categories of analysis were: 1. Conceptions about the SUS and PHC; 2. Learning in the internship and the quality of tutoring. The main contribution felt by the graduates was the humanistic development. The qualification of the preceptors was perceived as necessary for the internship's success. The results of this study reinforce the importance of teaching-service-community integration.

Desde la década de 1990, se inició una lucha para implementar programas de calificación de recursos humanos para trabajar en el Sistema Único de Salud (SUS). A pesar de los avances, siguen existiendo importantes lagunas en la integración enseñanza-servicio-comunidad. El objetivo de esta investigación fue analizar la percepción de los graduados del curso de Odontología de la Escola Bahiana de Medicina de Saúde Pública sobre la experiencia de la Práctica Supervisada en Atención Primaria de Salud (APS). Se trata de un estudio exploratorio, de enfoque cualitativo, con el uso de entrevistas semiestructuradas, sometidas al análisis de contenido de Bardin. Las categorías de análisis fueron: 1. las concepciones sobre el SUS y la APS; 2. el aprendizaje en las prácticas y la calidad de la preceptoría. La principal contribución sentida por los graduados fue el desarrollo humanístico. La cualificación de los preceptores se percibió como necesaria para el éxito de las prácticas.  Los resultados de este estudio refuerzan la importancia de la integración enseñanza-servicio-comunidad.

Desde os anos 1990, iniciou-se uma luta pela implementação de programas de qualificação dos recursos humanos para o trabalho no Sistema Único de Saúde (SUS), a exemplo do Programa de Educação pelo Trabalho na Saúde (PET Saúde). Apesar dos avanços, ainda persistem lacunas importantes na integração ensino-serviço-comunidade. Nesse sentido, o objetivo nesta pesquisa é analisar a percepção de egressos do curso de Odontologia da Escola Bahiana de Medicina de Saúde Pública sobre a vivência no Estágio Supervisionado na Atenção Primária em Saúde (APS). Trata-se de um estudo exploratório, de abordagem qualitativa, com a utilização de 12 entrevistas semiestruturadas individuais, realizadas presencialmente e à distância, submetidas à análise de conteúdo de Bardin. As categorias de análise foram: 1. As concepções sobre o SUS e a APS; e 2. O aprendizado no estágio e a qualidade da preceptoria. A principal contribuição sentida pelos egressos foi o desenvolvimento humanístico. A qualificação dos preceptores foi percebida como necessária para o êxito do estágio. Os resultados deste estudo reforçam a relevância da integração ensino-serviço-comunidade.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents