Author(s):
Serôdio, Maria Helena
Date: 2017
Origin: Revista Sinais de Cena
Subject(s): Luiz Francisco Rebello; Censorship; Artistic resistance; Portuguese theatre; History; Luiz Francisco Rebello; Censura; Resistência artística; Teatro português; História
Description
Denouncing and exposing censorship procedures has been one of Luiz Francisco Rebello’s (1924-2011) most visible lines of action, whether in his public interventions, his theatrical practice, his playwriting or in his theatre historiography. In this essay, we remember and discuss some key moments of Rebello’s resistance to censorship: his intervention as keynote speaker in the International Federation for Theatre Research (Lisbon, 2009); his controversial direction of the Companhia do Teatro Municipal, performing in the municipal venue Teatro São Luiz (1971); his participation in the organization of a conference cycle on German documentary-theatre (1972); and in the 2nd Republican Congress, where he discussed the situation of theatre in Portugal (Aveiro, 1969). We also look back on his play, Portugal, anos 40, directed by Carlos Avilez (at the Calouste Gulbenkian Foundation, 1982).
Denunciar e expor os procedimentos de censura tem sido uma das linhas de acção mais visíveis de Luiz Francisco Rebello (1924-2011), seja nas suas intervenções públicas, na sua prática teatral, na sua escrita de peças de teatro ou na sua historiografia teatral. Neste ensaio, recordamos e discutimos alguns momentos chave da resistência de Rebello à censura: a sua intervenção como orador principal na Federação Internacional de Investigação Teatral (Lisboa, 2009); a sua controversa direcção da Companhia do Teatro Municipal, actuando no local municipal do Teatro São Luiz (1971); a sua participação na organização de um ciclo de conferências sobre o documentário-teatro alemão (1972); e no 2º Congresso Republicano, onde discutiu a situação do teatro em Portugal (Aveiro, 1969). Recordamos também a sua peça, Portugal, anos 40, dirigida por Carlos Avilez (na Fundação Calouste Gulbenkian, 1982).