Author(s):
Carvalho, Lorenzo d'Amico de ; Strippoli, Giulia
Date: 2022
Origin: Práticas da História
Subject(s): Cinema; Cinema; Lotta Continua; Lotta Continua; Memória; Memória; Revolução dos Cravos; Revolução dos Cravos; Usos do passado; Usos do passado; Cinema; Cinema; Lotta Continua; Lotta Continua; Memory; Memory; Carnation Revolution; Carnation Revolution; Uses of the past; Uses of the past
Description
Based on the film Rua do Prior 41, by Lorenzo d’Amico de Carvalho, the two authors discuss the possibilities of representing the Carnation Revolution of April 1974 and the uses of memory. Crossing their gazes on historiographical interests, the use of image, creation and dissemination through theatre and cinema, Strippoli and d’Amico de Carvalho talk about the relationship between archival sources, literature, and mise en scène, for addressing the history of the largest Italian extra-parliamentary left-wing group of the seventies, Lotta Continua, and its connection to the April Revolution and the “Sixty-eight”. The text introduces the film and offers an interpretation about the relationship between the history of the revolution, the memory of the protagonists and the visuality of the past.
A partir do filme Rua do Prior 41, de Lorenzo d’Amico de Carvalho, os autores dialogam sobre as possibilidades de representação da Revolução dos Cravos de abril 1974 e sobre o uso da memória. Cruzando os olhares sobre o interesse historiográfico, o uso da imagem, a criação e a divulgação por meio do teatro e do cinema, Strippoli e d’Amico falam sobre a relação entre os documentos de arquivo, a literatura e a mise en scène para uma aproximação à história do maior grupo de esquerda extraparlamentar italiana dos anos setenta, Lotta Continua, e da sua ligação à Revolução de Abril e ao “Sessenta-Oito”. Este texto apresenta o filme e oferece uma interpretação da relação entre história da revolução, memória dos protagonistas e visualidade do passado.