Author(s):
Gonçalves, Gil ; Pereira, Henrique ; Ribeiro, Ana Sofia
Date: 2024
Origin: Práticas da História
Subject(s): Revolução dos Cravos; arte pública; monumentos aos 25 de Abril; políticas de memória; Carnation Revolution; public art; monuments to the 25th of April
Description
This article proposes a reflection on the memory policies of democratic Portugal by mapping and analysing the ‘monuments to the 25th of April’. The transformations of the first years of democracy resonated in public art, which began to celebrate figures, episodes and values that, for years, could only be evoked in private. Focussing on the sculptural evocations of the Revolution, we aim to identify the moments when they were erected, their geographical distribution, the spaces they occupy, their promoters and both the symbols and meanings they inscribe in the public space. From this general analysis, we move on to four case studies that are significant in terms of the trends, controversies and silences that characterise these tributes. These monuments constitute a privileged observatory of the disputes over the collective memory of democracy, serving, on the one hand, as strategies for fixing and normalising a certain idea of the Revolution and, on the other, as counter-narratives that resist official discourses.
Este artigo propõe uma reflexão acerca das políticas de memória do Portugal democrático através do mapeamento e análise dos “monumentos ao 25 de Abril”. As transformações dos primeiros anos da democracia ressoaram na arte pública, que passou a celebrar figuras, episódios e valores que, durante anos, só puderam ser evocados em privado. Cingindo-nos às evocações escultóricas da Revolução, pretendemos identificar os momentos em que foram erigidas, a sua distribuição geográfica, os espaços que ocupam, os seus promotores e os símbolos e significados que inscrevem no espaço público. Dessa análise geral partimos para quatro casos de estudo, significativos das tendências, controvérsias e silêncios que caracterizam estas homenagens. Trata-se de monumentos configuram um observatório privilegiado das disputas pela memória coletiva da democracia, servindo, por um lado, estratégias de fixação e normalização de uma determinada ideia de Revolução e, por outro, contranarrativas resistentes aos discursos oficiais.