Document details

Navigational health literacy among displaced higher education students in Alentejo, Portugal: a cross-sectional study

Author(s): Miguel, Jorge ; Dias, Sara ; Santos, Eunice ; Dias, Sónia ; Pedro, Ana Rita

Date: 2025

Origin: Servir

Subject(s): Literacia de Navegação em Saúde; Literacia em saúde; Ensino superior; Estudantes; Enfermagem; Navigational Health Literacy; Health Literacy; Higher Education; Students; Nursing; Literacia de Navegación en Salud; Literacia en Salud; Educación Superior; Estudiantes; Enfermería


Description

Introduction: Navigational Health Literacy (NHL), related to Health Literacy (HL), refers to the ability to access, understand, evaluate, and use health information to effectively navigate health services and obtain appropriate care. Objective: To assess the level of NHL among displaced higher education students in Alentejo, Portugal, and its association with key sociodemographic and health determinants. Methods: This was a quantitative, observational, cross-sectional, descriptive and analytical study with a sample of 1,519 displaced students. An online questionnaire was applied, with the HLS19-NAV scale (Navigational Health Literacy from the European Health Literacy Population Survey 2019-2021), sociodemographic and health variables. The analysis included descriptive statistics, Student’s t-tests, ANOVA and multiple linear regression (p < 0.05). The study was approved by the Ethics Committee of the University of Évora, following informed consent. Results: The mean NHL index was 24.3 ± 30.0 on a scale ranging from 0 to 100. Lower NHL levels were associated with students with chronic diseases, whereas higher levels were observed among students in health-related courses, final-year students, and those with greater financial availability (p < .001). Conclusion: Low NHL levels can make it difficult to access and utilise healthcare and nursing care, requiring specific interventions in this area.

Introducción: La Alfabetización en Navegación en Salud (ANS) relacionada con la Alfabetización Sanitaria (AS), se refiere a la capacidad de acceder, comprender, evaluar y utilizar la información sanitaria para navegar eficazmente por los servicios y obtener la atención adecuada. Objetivos: Analizar el nivel de ANS en estudiantes desplazados de educación superior en Alentejo, Portugal, y su relación con factores sociodemográficos y de salud. Métodos: Estudio cuantitativo, observacional, transversal, descriptivo y analítico con una muestra de 1519 estudiantes desplazados. Se aplicó un cuestionario online, con la escala HLS19-NAV (Navigational Health Literacy from the European Health Literacy Population Survey 2019-2021), variables sociodemográficas y de salud. El análisis incluyó estadística descriptiva, pruebas t de Student, ANOVA y regresión lineal múltiple (p < 0,05). Estudio aprobado por el Comité de Ética de la Universidad de Évora, previo consentimiento informado. Resultados: El índice promedio de ANS fue de 24,3 ± 30,0 en una escala de 0 a 100. Los niveles más bajos de ANS se observaron en estudiantes con enfermedades crónicas, y los más altos en estudiantes de carreras de salud, en su último año o com mayor percepción de disponibilidad económica (p < 0,001). Conclusión: Los bajos niveles de ANS pueden dificultar el acceso y la utilización de los cuidados sanitarios y de enfermería, lo que requiere intervenciones específicas en este ámbito.

Introdução: A Literacia de Navegação em Saúde (LNS), relacionada com a Literacia em Saúde (LS), refere-se à capacidade de aceder, compreender, avaliar e utilizar informações de saúde para navegar eficazmente nos serviços e obter cuidados adequados. Objetivo: Analisar o nível de LNS entre os estudantes deslocados do ensino superior no Alentejo e a sua associação com os principais determinantes sociodemográficos e de saúde. Métodos: Estudo de natureza quantitativa, observacional, transversal, descritivo e analítico, numa amostra de 1519 estudantes deslocados. Aplicou-se um questionário online, com a escala HLS19-NAV (Navigational Health Literacy do European Health Literacy Population Survey 2019- 2021), variáveis sociodemográficas e de saúde. A análise incluiu estatísticas descritivas, testes t de Student, ANOVA e regressão linear múltipla (p < 0,05). O estudo foi aprovado pela Comissão de Ética da Universidade de Évora, após consentimento informado. Resultados: O índice médio de LNS foi de 24,3 ± 30,0, numa escala de 0 a 100. LNS mais baixa foi associada a estudantes com doenças crónicas, enquanto níveis mais altos foram observados entre estudantes de cursos da área da saúde, finalistas e os que percecionaram maior disponibilidade financeira (p < 0,001). Conclusão: O baixo nível de LNS pode dificultar o acesso e a utilização dos cuidados de saúde e de enfermagem, exigindo intervenções específicas na área.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents