Author(s):
Alexandre, Valentim
Date: 1996
Origin: Análise Social
Subject(s): questão nacional; pensamento de Oliveira Martins; fundamentos étnicos e raciais; relações entre a nação portuguesa e o império; hierarquia racial; the national question; Oliveira Martins' ideas; ethnic and racial foundations; relation between the Portuguese nation and the empire; racial hierarchy; relationship between Portugal and its empire; racial hierarchy
Description
In the first part, the article analyses the development of Oliveira Martins' ideas about the national question. It points out that in his writings there is a tension between two explanatory models: the one that gives predominance to natural and permanent features of a people's life (characteristics that are handed down from the beginning of time); and that which gives more emphasis to civilisation, to things that are constructed historically. During an initial phase the tension was resolved in favour of the latter model. From 1873, with the abandoning of Proudhon's version of federalism, Oliveira Martins emphasised the importance of ethnic and racial foundations, both in anthropological writings and in those with a historiographical character. In the second section of the article, the implications of these general theoretical concepts for one particular question are analysed - the relationship between Portugal and its empire. The theses of Martins established a rigid racial hierarchy, with Aryans at the top and the supposedly inferior races condemned to be subordinate, if not to extermination. This justified the subjection of African peoples to the hardest forms of exploitation, and sidelined the idea of integrating them in the national total.
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Analisando, na sua primeira parte, a evolução do pensamento de Oliveira Martins sobre a questão nacional, o artigo assinala a existência, nos seus textos, de uma tensão entre dois modelos explicativos: o que dá a prevalência ao que é natural e permanente na vida de um povo (uma essência que viria do fundo dos tempos); e o que confere maior peso aos factos de civilização, ao que é construído historicamente. Numa fase inicial, essa tensão resolve-se a favor deste último modelo. A partir de 1873, com o abandono do federalismo proudhoniano, acentua-se a importância dos fundamentos étnicos e raciais em Oliveira Martins, tanto nos textos de natureza antropológica como nos de índole historiográfica. Na segunda fase do artigo analisam-se os reflexos destas concepções teóricas gerais numa questão particular - a das relações entre a nação portuguesa e o império. Nesse ponto, as teses martinianas - estabelecendo uma rígida hierarquia racial, com os arianos no seu topo, e condenando as supostas raças inferiores à subalternidade, quando não ao extermínio - justificavam a sujeição dos povos africanos às mais duras formas de exploração, afastando a ideia da sua integração no todo nacional.