Document details

"I'm not ok": mental health of university students in the context of COVID-19


Description

This article aims to analyze the impact on the mental health of 73 university students from Ceará, after the onset of the pandemic caused by the new coronavirus, considering the main facts that occurred, from the point of view of the following axes: triggering or worsening of mental disorders; suffering and (self) medication; and suicidal ideation, to understand the impact caused by COVID-19. A qualitative approach was used with university students from Ceará. Information was collected through semi-structured interviews and analyzed using the method of interpretation of meanings. The results point to the impact of the pandemic scenario on the mental health of university students, which has been translated, above all, in the form of worsening of existing conditions, the emergence of new cases, and an increase in cases of self-medication and suicide ideation/attempt. Thus, it is necessary, in the case of Higher Education Institutions, not only to recognize this context but also to identify the psychosocial impact and the repercussions that the pandemic has caused in the academic community, in addition to intervening through actions that consider the experienced situation, mainly by the group in question.

O artigo objetiva analisar o impacto na saúde mental de estudantes universitários cearenses, ocasionado após o início da pandemia pelo novo coronavírus, correlacionando com os principais fatos que ocorreram, sob o ponto de vista dos seguintes eixos: desencadeamento ou agravamento de transtornos mentais; sofrimento e (auto)medicação; e ideação suicida, com vista a entender os reflexos causados pela COVID-19. Trata-se de estudo de abordagem qualitativa, desenvolvido com 73 estudantes das universidades cearenses. As informações foram coletadas por meio de entrevistas semiestruturadas e analisadas a partir do método de interpretação dos sentidos. Os resultados apontam o impacto do cenário pandêmico sobre a saúde mental de estudantes universitários, o qual tem-se traduzido, sobretudo, sob a forma de piora dos quadros existentes, surgimento de novos casos e aumento das situações de automedicação e ideação/tentativa de suicídio. Desta forma, faz-se necessário, no caso das Instituições de Ensino Superior, não somente reconhecer esse contexto, como também identificar o impacto psicossocial e as repercussões que a pandemia provocou na comunidade acadêmica, além de intervir, mediante ações que considerem a conjunção vivenciada, principalmente pelo grupo em questão.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents