Author(s):
Oliveira, Eliany Nazaré ; Martins, Pollyanna ; Maciel, Jacques Antonio Cavalcante ; Almeida, Paulo César de ; Aragão, Joyce Mazza Nunes ; Gomes, Manoelise Linhares Ferreira ; Costa, Ana Beatryz dos Santos ; Lima, Gleisson Ferreira ; França, Sabrina da Silva
Date: 2023
Origin: Gestão e Desenvolvimento
Subject(s): Saúde mental; Estudante; Ensino fundamental e médio; Comportamento autodestrutivo; Automutilação; Mental health; Students; Education; Primary and secondary; Self-Injurious behavior; Self mutilation
Description
Objective: to present the characteristics of self-mutilation in students from a public school in the interior of the state of Ceará, Brazil. Methodology: cross-sectional study with 995 high school students from an integral public school. Data collection was carried out in person. The Self-Mutilation Behavior Scale and Student's t test and Analysis of Variance were used to compare the variables of interest. Results: in relation to the frequency of self-mutilation behaviors, biting oneself, picking at a wound and hitting oneself on purpose stood out. There were significant associations between positive social reinforcement and marital status, with greater susceptibility among singles (p=0.018), automatic and social reinforcers and sex, with greater susceptibility in males (p=0.000) and between automatic reinforcers (negative, p=0.036 and positive, p=0.027) and negative social (p=0.017) and non-practice of religion. Conclusion: the behaviors of self-harm and the reasons identified in the study indicate the need to implement intersectoral actions in schools to prevent such behaviors among the population of high school students.
Objetivo: apresentar as características da automutilação em estudantes de uma escola pública no interior do estado do Ceará, Brasil. Metodologia: estudo transversal com 995 estudantes do ensino médio de uma escola pública integral. A coleta de dados foi realizada presencialmente. Utilizou-se a Escala de Comportamento de Automutilação e o teste t de Student e a Análise de Variância para comparação das variáveis de interesse. Resultados: em relação à frequência dos comportamentos de automutilação, destacaram-se morder a si próprio, cutucar um ferimento e bater em si mesmo de forma proposital. Houve associações significativas entre reforço social positivo e estado civil, com maior susceptibilidade entre solteiros (p=0,018), reforços automático e social e sexo, com maior susceptibilidade no sexo masculino (p=0,000) e entre reforços automáticos (negativo, p=0,036 e positivo, p=0,027) e social negativo (p=0,017) e a não prática de religião. Conclusão: os comportamentos de automutilação e os motivos identificados no estudo indicam a necessidade de implementar ações intersetoriais nas escolas para prevenir tais comportamentos entre a população de estudantes do ensino médio.