Descrição
Racial discrimination and racism are still present in everyday society, reverberating in various aspects of the lives of the black population, including in higher, secondary and primary education, where prejudice is intense and affects the permanence of this ethnic-racial group. The aim of this article is to analyze the evidence available in the scientific literature on experiences of racial discrimination and racism against black students in Brazil. This is an integrative literature review, the guiding question was based on the PICo strategy, the search for articles was carried out in the following databases: MEDLINE via PubMed, Web of Science, Scopus and LILACS. The search retrieved a total of 766 publications, but after analyzing the inclusion and exclusion criteria and reading them in full, 12 works were included in the final sample. The main subjects covered by the works were three themes: Policies developed and implemented by the University (41.66%), Impacts of racial discrimination and racism on academic and social life (41.66%) and Manifestations of racism and discrimination and ways of coping (16.68%). Thus, racism is still present in the lives of these students, this phenomenon directly affects the academic performance and social life of students.
A discriminação racial e o racismo ainda são presentes no cotidiano da sociedade, reverberando em vários aspectos na vida da população negra, inclusive no ensino superior, médio e fundamental, onde o preconceito é intenso, e afeta a permanência desse grupo étnico-racial. Diante disso, o objetivo desse artigo analisar as evidências disponíveis na literatura científica sobre experiências de discriminação racial e racismo contra estudantes negros no Brasil. Trata-se de uma revisão integrativa de literatura, a questão norteadora foi embasada pela estratégia PICo, a busca pelos artigos foi realizado nas bases de dados: MEDLINE via PubMed, Web of Science, Scopus e LILACS. Na busca, foi recuperado um quantitativo de 766 publicações, mas depois das análises dos critérios de inclusão e exclusão, e da leitura na íntegra, 12 obras foram incluídas na amostra final. As obras tinham como principais assuntos abordados três temas, sendo eles: Politicas desenvolvidas e implementadas pela a Universidade (41,66%), Impactos da discriminação racial e racismo na vida acadêmica e social (41,66%) e Manifestações de racismo e discriminação e as formas de enfrentamento (16,68%). Assim, o racismo ainda está presente na vida desses estudantes, este fenômeno afeta diretamente o desempenho acadêmico e vida social dos estudantes.