Autor(es): Paiva, Inês ; Lages, Ana Isabel ; Moreira, Rita ; Azevedo, Ângela ; Oliveira, Íris M.
Data: 2024
Origem: Revista Portuguesa de Investigação Educacional
Autor(es): Paiva, Inês ; Lages, Ana Isabel ; Moreira, Rita ; Azevedo, Ângela ; Oliveira, Íris M.
Data: 2024
Origem: Revista Portuguesa de Investigação Educacional
The Covid-19 pandemic has led to the need to address its consequences for Higher Education Students. Based on a needs survey, from the Universidade Católica Portuguesa – Centro Regional de Braga, the Master in Educational Psychology was asked to build and implement an intervention program, with students from the Degree in Psychology. An in-depth needs assessment was carried out, with the results showing difficulties in managing the study and emotions. A literature review was carried out on self-regulation of emotional and social learning. The program “Turn obstacles into challenges… and overcome them!” was created to promote self-regulation of learning, emotional and social. The program took the form of group intervention, in an online format, and was applied to nine students. The evaluation of the program’s impact considered students’ assessments and scores on the Perceived Self[1]Efficacy Questionnaire for Self-Regulating Learning, Emotional Regulation Questionnaire and Satisfaction with Social Support Scale instruments. The results demonstrated improvements in the management of study, emotions and relationships. Future application will prove essential to enhance the development of self-regulation and mitigate difficulties resulting from the pandemic.
A pandemia da covid-19 levou à necessidade de atender às suas consequências em estudantes do Ensino Superior. Tendo por base um levantamento de necessidades, da Universidade Católica Portuguesa – Centro Regional de Braga, foi solicitado ao Mestrado em Psicologia da Educação a construção e aplicação de um programa de intervenção, com estudantes da licenciatura em Psicologia. Procedeu-se a um levantamento de necessidades aprofundado, tendo os resultados evidenciado dificuldades na gestão do estudo e das emoções. Realizou-se uma revisão de literatura sobre autorregulação da aprendizagem, emocional e social. Construiu-se o programa “Transforma os obstáculos em desafios… e vence-os!” para promover a autorregulação da aprendizagem, emocional e social. O programa assumiu a modalidade de intervenção em grupo, no formato online, tendo sido aplicado a nove estudantes. A avaliação do impacto do programa considerou as apreciações dos estudantes e as pontuações nos instrumentos Questionário da Perceção da Autoeficácia para Autorregular a Aprendizagem, Questionário de Regulação Emocional e Escala de Satisfação com o Suporte Social. Os resultados demonstraram melhorias na gestão do estudo, das emoções e dos relacionamentos. A aplicação futura revelar-se-á essencial para potenciar o desenvolvimento da autorregulação e atenuar dificuldades resultantes da pandemia.