Author(s):
Camelo, Silvia Helena Henriques ; Mishima, Silvana Martins ; Pereira, Marta Cristiane Alves ; Laus, Ana Maria ; Porto, Hélio Souza
Date: 2015
Origin: Oasisbr
Subject(s): Nursing Staff; Nurses; Male; Methodology; Information Systems; Nursing Staff; Nurses; Male; Methodology; Information Systems; Recursos Humanos de Enfermagem; Enfermeiros; Metodologia; Sistemas de Informação; Recursos Humanos de Enfermagem; Enfermeiros; Metodologia; Sistemas de Informação
Description
The purpose of this study was to describe the development and implementation of an online graduate follow-up method to keep an updated database of the institution’s former students. It was a descriptive study of a population of nursing graduates from a higher education institution. This electronic instrument was available at the institution’s website, where the graduates provide their data in a survey. The pilot method with graduates from 2011 was used for method validation. In total, 53.65% answered the questionnaire in a first approach through email in a six-month period. The preliminary results confirm that the platform can be applied to the proposed objective. The graduate follow-up method allows access to assessment tools for institutions to evaluate the impact of graduation on healthcare services.
Este estudo objetivou descrever a elaboração e implantação de metodologia on-line para acompanhamento dos egressos de um curso de graduação cuja finalidade é manter um banco de dados atualizado dos ex-alunos da instituição. É um estudo descritivo da população egressa de enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior (IES). O instrumento eletrônico foi construído e está disponibilizado para acesso no site da IES onde os egressos informam seus dados por meio da participação em uma pesquisa. Para validação da metodologia, utilizou-se como piloto buscar os egressos do ano de 2011. 53,65% responderam ao questionário, a uma primeira abordagem por e-mail em um período de seis meses. Os resultados preliminares confirmam que a plataforma pode ser aplicada para a finalidade proposta. A metodologia de acompanhamento de egressos permite a disponibilização de ferramentas de avaliação aos centros formadores sobre o impacto da formação dos profissionais para os serviços de saúde.