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Performance of the Family Health Strategy from the perspective of users with cancer

Autor(es): Wakiuchi, Julia ; Marchi, Joisy Aparecida ; Marcon, Sonia Silva ; Sales, Catarina Aparecida

Data: 2016

Origem: Oasisbr

Assunto(s): Neoplasms; Primary Health Care; Patient Satisfaction; Nursing Care; Neoplasms; Primary Health Care; Patient Satisfaction; Nursing Care; Neoplasias; Atenção Primária à Saúde; Satisfação do Paciente; Cuidados de Enfermagem; Neoplasias; Atenção Primária à Saúde; Satisfação do Paciente; Cuidados de Enfermagem


Descrição

The objective of the study was to understand how users with cancer perceive the performance of professionals of the Family Health Strategy teams (the family health program of the Brazilian Ministry of Health). A descriptive study of a qualitative nature was conducted in a city in the northwest of the state of Paraná. The data were collected by means of semi-structured interviews with nine users with cancer registered with the Family Health Strategy. Two categories emerged from the thematic content analysis, which showed that, from the perception of the participants in the study, the care received is based on the supply of materials and inputs, in addition to clinical procedures, that are considered essential for care. However, the participants resented the lack of attention and interaction with the team. In conclusion, although the participants recognized that the care received includes necessary devices for the follow-up of their disease, they perceived a distancing in the relationship with some members of the healthcare team and the consequent lack of attention to their emotional needs and subjectivities.

Objetivou-se apreender como usuários com câncer percebem a atuação das equipes da Estratégia Saúde da Família. Pesquisa descritiva, de natureza qualitativa, desenvolvida em um município no Noroeste do Paraná. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada junto a nove usuários com câncer cadastrados nas equipes da Estratégia Saúde da Família. Da Análise de Conteúdo Temática emergiram duas categorias, as quais mostram que na percepção dos participantes do estudo o atendimento recebido é pautado na oferta de materiais e insumos, além de condutas clínicas, consideradas imperiosas para o cuidado. Porém, se ressentem pela falta de uma maior atenção e interação com a equipe. Conclui-se que, apesar de os participantes reconhecerem que a assistência recebida inclui o aparato necessário para o acompanhamento de sua doença, percebem a distância no relacionamento com alguns membros da equipe de saúde e a consequente não valorização de suas carências emocionais e subjetividades.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
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