Detalhes do Documento

Play therapy strategies in motor rehabilitation of children with cerebral palsy: an integrative review

Autor(es): Peres, Livia Willemann ; Leite, Ana Carolina Andrade Biaggi ; Alvarenga, Willyane de Andrade ; Al Ghazaoui, Mona Moamad ; Rahall, Tamara Mohamad ; Nascimento, Lucila Castanheira

Data: 2018

Origem: Oasisbr

Assunto(s): Review; Cerebral Palsy; Child; Rehabilitation; Play Therapy; Pediatric Nursing; Review; Cerebral Palsy; Child; Rehabilitation; Play Therapy; Pediatric Nursing; Revisão; Paralisia Cerebral; Criança; Reabilitação; Ludoterapia; Enfermagem Pediátrica; Revisão; Paralisia Cerebral; Criança; Reabilitação; Ludoterapia; Enfermagem Pediátrica


Descrição

The objective of this study was to identify and analyze play therapy strategies used in the rehabilitation of motor disorders in children with cerebral palsy. This is an integrative review of the literature, conducted by two independent reviewers, in the following databases: LILACS, Embase, Web of Science, CINAHL and PubMed databases. The searches covered the period from 2006 to 2017 and the Portuguese, English and Spanish languages. The search strategy included several keywords, using the PICO approach. Twenty articles were included that achieved satisfactory results for the use of ludic strategies, focusing on the fine motor skills, gross motor skills, balance and gait of children with cerebral palsy. Video games and computer games were the most commonly used strategies. It is concluded that the incorporation of ludic activities in the treatment of children with cerebral palsy, when properly used, is important in fostering the improvement of motor skills and favoring the therapist/patient relationship, making treatment more dynamic and effective.

Objetivou-seidentificar e analisar as estratégias lúdicas utilizadas na reabilitação de desordens motoras em crianças com paralisia cerebral. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, conduzida por dois revisores independentes, nas bases de dados LILACS, EMBASE, Web of Science, CINAHL e PubMed. As buscas abrangeram o período de 2006 a 2017 e os idiomas português, inglês e espanhol. A estratégia de busca contemplou várias palavras-chaves, utilizando-se a abordagemPICO. Foram incluídos 20 artigos e os resultados mostraram-se satisfatórios na utilização de estratégias lúdicas, com foco na motricidade fina, motricidade grossa, equilíbrio e marcha das crianças com paralisia cerebral. Os videogames e os jogos de computador foram as estratégias mais utilizadas. Conclui-se que a incorporação do lúdico no tratamento de crianças com paralisia cerebral, desde que utilizado de maneira adequada, é importante para subsidiar a melhora das habilidades motoras e favorecer a relação terapeuta/paciente, tornando o tratamento mais dinâmico e eficaz.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Documentos Relacionados

Não existem documentos relacionados.