Author(s):
Spadella, Maria Angélica ; Camargo, Stéphanie Marques de ; Mansano, Naira da Silva ; Lazarini, Carlos Alberto ; Payão, Spencer Luiz Marques ; Assis, Marcos Renato de ; Carvalho-Junior, Paulo Marcondes ; Chies, Agnaldo Bruno
Date: 2015
Origin: Oasisbr
Subject(s): Education; Graduate; Aging; Educational Measurement; Program Evaluation.; Educação de Pós-Graduação; Envelhecimento; Avaliação Educacional; Avaliação de Programas e Projetos de Saúde.
Description
Objective: Report strategies to evaluate the process or program implementation and following adjustments that were made in order to improve it.Methods: Report of an experience, supported by documentary analysis. Data comes from: records of the Presentation of New Courses Proposals; meetings minutes of the Council and the faculty members meeting; records and documents of the Postgraduate Department secretary; edicts of recruitment processes; documents of qualification and defense committees; publications in scientific journals and events; reports of the First and Second Program Evaluation Workshop; reports of the CAPES’ data system of and CAPES evaluation report. The documents cover the period 2011-2014. Results: Based on the analysis of the documents was possible to report the key strategies to establish a management plan for overcoming the identified weaknesses, as well as the strengths consolidation, with emphasis on the restructuring the curriculum and the students’ applications selection process, in addition to the preparation of the student syllabus with information about the Program. Conclusions: The implemented reforms as from a continuous process of evaluation have brought important advances in structuring the Program, towards interdisciplinarity and the concentration area of Health and Aging.
Objetivo: Relatar estratégias de avaliação em processo de implementação do programa e ajustes que foram feitos visando o aprimoramento do mesmo. Métodos: Relato de experiência, sustentado em análise documental. Os dados são provenientes de registros da Apresentação de Propostas de Cursos Novos; atas de reuniões do Conselho e do corpo docente do Mestrado Acadêmico; registros e documentos da Secretaria de Pós-graduação; editais dos processos seletivos; documentos das bancas de qualificação e defesa; publicações em eventos e periódicos científicos; relatórios da I e II Oficina de Avaliação do Programa; relatórios para o sistema Coleta de Dados da CAPES e relatório de avaliação da CAPES. Os documentos compreendem o período de 2011 a 2014. Resultados: Com base na análise dos documentos foi possível relatar as principais estratégias visando estabelecer um plano de gestão para superação das fragilidades apontadas, bem como para a consolidação das fortalezas, com destaque para a reestruturação da matriz curricular e do processo seletivo, além da elaboração do manual do estudante com informações sobre o Programa. Conclusões: As reformas implementadas, a partir de um processo contínuo de avaliação, trouxeram avanços importantes na estruturação do Programa, tendo em vista a interdisciplinaridade e a área de concentração em Saúde e Envelhecimento.