Author(s): Andrade, Ana Isabel ; Alarcão, Isabel ; Santos, Leonor
Date: 2008
Origin: Oasisbr
Subject(s): Educação básica; metodologia de projecto; formação de educadores
Author(s): Andrade, Ana Isabel ; Alarcão, Isabel ; Santos, Leonor
Date: 2008
Origin: Oasisbr
Subject(s): Educação básica; metodologia de projecto; formação de educadores
The new “Licenciatura em Ensino Básico”, in Portugal, derives from the adaptation of teacher education programmes to the Bologna Process. Its novelty in relation to traditional programmes requires: i) clarification of the concept “basic education” and corresponding professional profile; ii) implementation of formative strategies intended to foster the development of an educational competence considered to be a key issue in this profile. At the University of Aveiro, the project approach was elected as a strategy oriented to the objective to be accomplished, though some legal regulations constrained the curriculum development of the study programme. Key words – Basic education; project approach; teacher education
Na sequência da adaptação dos cursos de formação de professores, em Portugal, ao Processo de Bolonha, foi recentemente criada a Licenciatura em Educação Básica. A novidade que este curso constitui face ao esquema de formação tradicional requer: (i) a clarificação do que se entende por “educação básica” e do perfil profissional que lhe é adequado; (ii) a implementação de estratégias de formação que potenciem o desenvolvimento de uma competência educativa que se crê fundamental neste perfil. Na Universidade de Aveiro, a metodologia de projecto foi assumida como uma estratégia de formação adequada a este objectivo, ainda que tenha que ser adaptada aos constrangimentos legais a que a concepção do currículo deste curso esteve sujeita. Descritores – Educação básica; metodologia de projecto; formação de educadores.