Document details

AVALIA-ULS: family doctors' perceptions on resources and training

Author(s): Gomes, Juliana ; Águas dos Santos, Ana ; Sequeira Leal, Maria Inês ; Mota Pimenta, Filipa ; Ornelas Azevedo, Miguel ; Antunes, José Pedro ; Macedo, Rui ; Chaves Beça, Deolinda ; Luz Pereira, António

Date: 2024

Origin: Revista de Investigação & Inovação em Saúde (RIIS)

Subject(s): serviços de saúde; medicina de família e comunidade; recursos em saúde; educação médica continuada; health services; family practice; health resources; continuing medical education; servicios de salud; medicina familiar y comunitaria; recursos en salud; educación médica continua


Description

Background: the Health Management Studies Group (GEST) of the Portuguese Association of General and Family Medicine (APMGF) created the "AVALIA-ULS: Analysis of the Advantages and Limitations of Local Health Units (ULS) – Perspectives from General and Family Medicine" questionnaire to assess the perceptions of General and Family Medicine (MGF) professionals regarding the universalization of this model. This article constitutes the second part of the AVALIA-ULS study, focusing on the perspectives on resources and training organization in ULS. Objectives: to understand the perception of Family Doctors about the resources and organization of training in ULS. Methodology: an online questionnaire was administered in 2023. Responses were analyzed using Microsoft Excel® and SPSS® v. 27. The chi-square test was used for analysis between subgroups of professionals with and without previous ULS experience (statistical significance for p<0.05). Results: a total of 342 responses were obtained. The impact on education regarding system organization and resource accessibility was considered more negative, while the transition to ULS was seen as more positive for training organizations. Conclusion: the results revealed a generally negative perception of the transition to the ULS model.

Marco Contextual: el Grupo de Estudios de Gestión en Salud (GEST) de la Asociación Portuguesa de Medicina General y Familiar (APMGF) elaboró el cuestionario "AVALIA-ULS: Análisis de las Ventajas y Limitaciones de las Unidades Locales de Salud (ULS) – Perspectivas de la Medicina General y Familiar" para evaluar las percepciones de los profesionales de MGF sobre la universalización de este modelo. Este artículo constituye la segunda parte del estudio AVALIA-ULS, centrado en las perspectivas sobre los recursos y la organización de la formación en las ULS. Objetivos: comprender la percepción de los Médicos de Familia sobre los recursos y organización de la formación en la ULS. Metodología: se aplicó un cuestionario en línea en 2023. Las respuestas se analizaron mediante Microsoft Excel® y SPSS® v. 27. Se utilizó la prueba chi-cuadrado para el análisis entre subgrupos de profesionales con y sin experiencia previa en ULS (significancia estadística para p<0.05). Resultados: se obtuvieron 342 respuestas. El impacto en la educación sobre la organización del sistema y la accesibilidad a los recursos se consideró más negativo, mientras que la transición a las ULS se consideró más positiva para la organización de la formación. Conclusión: los resultados revelaron una percepción globalmente negativa sobre la transición al modelo ULS.

Enquadramento: o Grupo de Estudos de Gestão em Saúde (GEST) da Associação Portuguesa de Medicina Geral e Familiar (APMGF) elaborou o questionário “AVALIA-ULS: Análise das Vantagens e Limitações das Unidades Locais de Saúde (ULS) – Perspetivas da Medicina Geral e Familiar” para avaliar as perceções dos profissionais de Medicina Geral e Familiar (MGF) quanto à universalização deste modelo. O presente artigo constitui a segunda parte do estudo AVALIA-ULS, dedicando-se à análise das perspetivas acerca dos recursos e a organização da formação nas ULS. Objetivos: conhecer a perceção dos Médicos de Família sobre os recursos e a organização da formação nas ULS. Metodologia: aplicação de questionário online em 2023. Respostas analisadas através de Microsoft Excel® e SPSS®v. 27. Foi utilizado o teste qui-quadrado para análise entre subgrupos de profissionais com e sem experiência prévia em ULS (significância estatística para p<0.05). Resultados: obtiveram-se 342 respostas. Quanto à educação para a organização do sistema e a acessibilidade de recursos o impacto foi considerado mais negativo, enquanto para a organização formativa este foi considerado mais positivo com a transição para ULS. Conclusão: os resultados obtidos revelaram uma perceção globalmente negativa quanto à transição para o modelo de ULS.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents