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Building a Maternal and Newborn Care Training Programme for Health-Care Professionals in Guinea-Bissau

Autor(es): Reynolds, Ana ; Zaky, Ahmed ; Moreira-Barros, Joana ; Bernardes, João

Data: 2017

Origem: Acta Médica Portuguesa

Assunto(s): Education; Continuing; Guinea-Bissau; Health Promotion; Infant Health; Maternal Health; Quality of Health Care; Staff Development; Desenvolvimento de Pessoal; Educação Contínua; Guiné-Bissau; Promoção da Saúde; Qualidade da Assistência à Saúde; Saúde Infantil; Saúde Materna


Descrição

Introduction: The Integrated Programme of Maternal and Child Health aims to reduce maternal and child mortality in Guinea-Bissau. The purpose of this article is to share our experience in building a training programme on maternal and newborn care for health-care professionals in Guinea-Bissau.Material and Methods: Regional directors of the four target areas chose a group of staff who provide prenatal and childbirth care to attend the course (12 to 15 trainees per region). In each region, 15 highly interactive and practical sessions were scheduled over eight weeks. The trainees’ summative and reactive assessment was obtained using a multiple choice questionnaire (final test) and an anonymous survey, respectively.Results: Attendees included 25 nurses, 17 midwives and 14 doctors. About two thirds had five years’ practice or less. Test median scores were higher among trainees with two to nine years of practice (54.4% to 60.9%), as compared to those with a year or less (47.8%) or 10 or more years (45.7%). Pedagogical variables were rated as ‘good’ or ‘very good’ by 91% to 95% of the attendees.Discussion: Use of an interactive and practical pedagogical methodology produced positive results and was crucial to tailoring the training to local needs. However, adapting the syllabus according to professional categories and experiences should be considered.Conclusion: Our results warrant further development and evaluation of training programmes on maternal and neonatal care in Guinea-Bissau.

Introdução: O Programa Integrado de Saúde Materna e Infantil visa reduzir a mortalidade materno-infantil na Guiné-Bissau. O objetivo deste artigo é partilhar a experiência no desenvolvimento do treino em cuidados maternos e ao recém-nascido, em quatro regiões da Guiné-Bissau.Material e Métodos: Os diretores regionais indicaram 12 a 15 profissionais que prestavam assistência pré-natal e ao parto para participarem no treino. Durante oito semanas, 15 sessões predominantemente interativas e práticas foram ministradas em cada região. Foram efetuadas avaliações sumativa e reativa através de um teste final com perguntas de escolha múltipla e de um questionário desatisfação anónimo, respetivamente.Resultados: Participaram no treino 25 enfermeiras, 17 parteiras e 14 médicos. Praticamente dois terços tinham cinco ou menos anos de prática clínica. Os resultados do teste final foram superiores nos formandos com dois a nove anos de experiência (medianas de 54,4% a 60,9%), comparativamente àqueles até um ano (47,8%) ou com 10 ou mais anos (45,7%). As variáveis pedagógicas foram classificadas como ‘bom’ ou ‘muito bom’ por 91% a 95% dos participantes.Discussão: A metodologia interativa e prática produziu bons resultados e foi muito útil para moldar o treino às necessidades locais. Contudo, o programa de estudos deve ser adaptado de acordo com categorias e experiências profissionais.Conclusão: Os resultados obtidos justificam o desenvolvimento e a avaliação adicional de programas de formação em cuidados de saúde materna e neonatal na Guiné-Bissau.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Inglês
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