Autor(es): Henn, Ronaldo Cesar ; Pilz, Jonas ; Kolinski Machado, Felipe Viero
Data: 2018
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Ciberacontecimento; Disputas de Sentido; Sites de Redes Sociais
Autor(es): Henn, Ronaldo Cesar ; Pilz, Jonas ; Kolinski Machado, Felipe Viero
Data: 2018
Origem: Oasisbr
Assunto(s): Ciberacontecimento; Disputas de Sentido; Sites de Redes Sociais
The paper analyzes the senses originated in the process through the Brazilian flip-flop´s brand Havaianas appropriates itself of the support manifestations in social network about the decision of the US Supreme Court, which legalized, in 2015, the equal marriage in that country. By updating its profile photo on Facebook using, in the first moment, the rainbow-colored filter and then by arranging flip-flops in the colors of the flag of the LGBT movement, the brand unleashed a conversation where the meanings of about the homophobia theme were built. The Havaianas action fits into the condition of Cyberevent and articulates intricate relationships that pass through gender issues, scattered narratives and permeability of media frontiers. The article also presents the methodological experience called the Sense Construction Analysis in Digital Networks, which deals with micro processes of the network conversation.
El trabajo analiza los sentidos oriundos del modo como Havaianas, la marca de sandalias brasileña, se apropia de las manifestaciones en red de apoyo a la decisión de la Corte Suprema de Estados Unidos, que hizo legal en 2015 el matrimonio igualitario en aquel país. Al actualizar su foto de perfil en Facebook con el filtro con los colores del arco iris y luego disponiendo las sandalias en colores que recuerdan la bandera del movimiento LGBT, la marca desencadenó una conversación en que sentidos alrededor del tema homofobia se establecerán. La acción de las Havaianas se enmarca en la condición de ciberacontecimiento y articula intrincadas relaciones que pasan por cuestiones de género, narrativas dispersas y permeabilidad de fronteras mediáticas. El artículo también presenta la experiencia metodológica designada como Análisis de Construcción de Sentidos en Redes Digitales, que se ocupa de procesos micros de la conversación en red.
O trabalho analisa os sentidos oriundos do modo como Havaianas, a marca de sandálias brasileira, apropria-se das manifestações em rede de apoio à decisão da Suprema Corte dos Estados Unidos que tornou legal, em 2015, o casamento igualitário naquele país. Ao atualizar sua foto de perfil no Facebook utilizando, inicialmente, o filtro com as cores do arco-íris e depois dispondo as sandálias em cores que lembram a bandeira do movimento LGBT, a marca desencadeou uma conversação em que sentidos em torno do tema homofobia foram se constituindo. A ação das Havaianas enquadra-se na condição de ciberacontecimento e articula intricadas relações que passam por questões de gênero, narrativas espalhadas e permeabilidade de fronteiras mediáticas. O artigo também apresenta a experiência metodológica designada como Análise de Construção de Sentidos em Redes Digitais, que se ocupa de processos micros da conversação em rede.