Author(s):
Linhares, Jhonatan Henrique ; Legnani, Rosimeide Francisco dos Santos ; Oliveira, Valdomiro de ; Legnani, Elto
Date: 2021
Origin: Oasisbr
Subject(s): Football; Sports training; Technical-tactics features; Training methodologies; Futebol; Treinamento esportivo; CaracterÃsticas técnico-táticas; Metodologias de treinamento
Description
Introduction: In football, tactics and the cognitive processes are essential requirements for good performance. So, it’s expected that such requirements are explored in training. Objective: Check the prevalence of cognitive component in training sessions of teams from the under-15 category of Curitiba-PR. Methods: Three teams were evaluated, selected intentionally. On the data collection instrument called the analysis protocol training sessions applied and adapted to football, segmented into categories: “conversation with coachâ€, “initial activity 1 and 2â€, “physical trainingâ€, “technical trainingâ€, “tactical training 1, 2 and 3†and “formal gameâ€. For the analyses were selected “initial activity 1 and 2†and “tactical training 1, 2 and 3â€; because they are in these categories that the protocol allows the exploration of cognitive context. Each team had five training sessions observed (n=5). Data analysis was performed using Statistical Package for the Social Science (SPSS) for Windows program, 20.0 version, through the descriptive statistics (mean and standard deviation). Results: It was observed that the cognitive component is little explored; as in “initial activity 1 and 2â€, in only 13,3% of the opportunities the cognitive component was worked. With respect to “tactical training 1â€, only 6,7% of the opportunities the cognitive component was incorporated into the routine of the session. While in “tactical training 2 and 3â€, no cognitive training was found. Conclusion: There has been a poor exploration of the cognitive component in the training routine of basic categories of football clubs of Curitiba-PR.
Introdução: No futebol, as capacidades táticas e os processos cognitivos são requisitos essenciais para o bom desempenho esportivo. Portanto, espera-se que tais requisitos sejam explorados nos treinamentos. Objetivo: Verificar a prevalência do componente cognitivo nas sessões de treinamento de clubes da categoria sub-15 de Curitiba-PR. Métodos: Foram avaliadas três equipes, selecionadas intencionalmente. Na coleta de dados foi utilizado o instrumento denominado protocolo de análise das sessões de treinamento aplicado e adaptado ao futebol, segmentado nas categorias: “conversa com o treinadorâ€, “atividade inicial 1 e 2â€, “treino fÃsicoâ€, “treino técnicoâ€, “treino tático 1, 2 e 3†e “jogo formalâ€. Para as análises foram selecionadas “atividade inicial 1 e 2†e “treino tático 1, 2 e 3â€; pois são nestas categorias que o protocolo permite a exploração do contexto cognitivo. Cada equipe teve cinco sessões de treino observadas (n=5). A análise dos dados foi realizada através do programa Statistical Package for the Social Science (SPSS) for Windows, versão 20.0, por meio da estatÃstica descritiva (média e desvio padrão). Resultados: Observou-se que o componente cognitivo é pouco explorado; pois nas “atividades iniciais 1 e 2â€, em apenas 13,3% das oportunidades tal componente foi trabalhado. Com respeito ao “treino tático 1â€, apenas 6,7% das oportunidades o componente cognitivo foi incorporado na rotina da sessão. Enquanto no “treino tático 2 e 3â€, não houve propostas de treino cognitivo. Conclusão: Verificou-se uma pobre exploração do componente cognitivo na rotina de treinamentos das categorias de base de clubes de futebol de Curitiba-PR